Thursday, September 22, 2016

GoodBye akaun ASB

Aku rasa dua tahun kebelakangan ni banyak juga aku buat penyucian akaun heeeee macam pelik bunyi dia ye. Maksud aku, bila semak mana2 pelaburan atau dana atau insurans yang aku rasa macam tak seiring dengan kehendak aku maka aku pun tutup jelah.

Kali ini aku plan tamatkan akaun ASB pulak. Sebab hari ni kebetulan aku ke CIMB PD ada urusan lain, jadi aku ajak husband tutuplah akaun ASB ni. Simpan je dalam TH takpun mana2 dana yang patuh shariah lah. Aku bukak ASB ni pun tahun 2002. Buka lepas aku start kerja dan dapat gaji ngeh ngeh ngeh.. Jadi kononnya nak simpan duitlah, nak labur dalam unit amanah. . Simpan duit nak guna masa sambung belajar kan, tak nak guna pinjaman. Pilihan yang ada masa tu yang aku tau - ASB jelah.

Urusan ini aku buat di bank sebab senang sikit untuk deposit baki ke dalam akaun bank kita. Tak kita keluarkan cash. Kalau kat pejabat pos kena keluarkan cash, jadi risau sikit. Aku memang tak suka pegang cash banyak2. Risau woooo...

Untuk pengetahuan korang, akaun ASB sememangnya tak boleh terminate atau  TUTUP!! Melainkan anak anda je boleh buat demikian sebab anda dah MATI. Wah, dahsyat juga rules PNB ni yek. Jangan lupa bawak buku ASB dan sertakan sekali dengan kad pengenalan untuk pengesahan.

Time nak ambil no giliran, officer kat kaunter boleh tanya - nak buat loan ASB tak? Ish aku lagi nak tutup, dia boleh ajak buat loan labur kat situ T_T. 

Jadi solution korang kena ambil borang pengeluaran (jualan balik) ASB yang warna merah, isi borang keluarkanlah semua baki yang ada dalam akaun ASB tu... Jangan tinggalkan apa2 langsung sebab ianya akan beranak. Untung husband aku, dia dapat no giliran berurusan dengan officer Melayu (dah tentu muslim). Jadi akak tu faham sebab apa kita nak terminate- nak masukkan dalam TH ye?? Apa2 jela kak, belum fikir lagi pun. 


Turn nombor aku, alamak terkena pula kat officer Chinese. Aku cuba nak gi kat kaunter kakak tu tapi amoi tu dah panggil2 aku. Kaunter sini puan!! Aiseh... Lepas tu dia check borang dan update buku dan kata, ooo ini tak boleh keluar semua lor. Kena tinggal baki RM10. Yang duit sen tu pun tak boleh! Adoiii nampak gaya objektif aku tak tercapai pulak hari ni huhuhu. Hampeh. Jadi akaun ASB aku masih berbaki RM10.29 sen T_T. Husband aku pulak berbaki RM0.00, ok baguslah. 


Disclaimer: Walaupun ada mengatakan hukum ASB harus berdasarkan Majlis Fatwa, tapi aku ada hujah tersendiri. Terpulang pada pendapat masing2. Matlamat kewangan adalah tanggungjawab kita sendiri untuk menentukannya.





18 comments:

  1. Terima kasih puan atas info ni. Means kita blh keluarkan semua melalui bank shj ye xperlu ke PNB sebab saya pun plan utk transfer semua ke akaun TH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mna transfer dari app asnb ke th online boleh ke

      Delete
    2. Tak boleh transfer ASB secara online. Semua pengeluaran perlu berususan di kaunter mana2 cawangan yang dilantik.

      Delete
  2. Jika acc asb dh 0.bermakna dh tutup n x boleh pkai dh lh acc kita tu ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akaun masih wujud dan sy guarantee kalau saudara update buku akan ada dividen yg terhasil walaupun telah dikosongkan. Kata kunci -compounding interest

      Delete
  3. Untung suami puan baki 0.00. Saya macam puan, baki 10.00. Tapi sure sekarang dah beranak2 duit tu.. Haha. Saya ada sebab tersendiri kenapa taknak guna duit asb tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya memang tak boleh tutup sbb dia ada compounding interest. Jika tutup, dividen ASB yg generate sebelum ni dia nak salur ke mana. Sah2 pelabur rugi sedikit di situ.

      Delete
  4. saya baru buat asb ambank ..masa nak bkk akaun ambank . dia ada tanya taknak buat asb ke.. u tuk simpanan masa depann.. skrg ni saya tak pernah byr lagi.. nak ttuo akaun tu mcm manaa yee...please

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAlau bukan pembiayaan ASB maka tiada masalah nk tutup. Pergi mana2 cawangan yg ada kaunter ASNB dan mintak tutup akaun.

      Delete
    2. Kl nk tutup asb loan..mmg kna pergi tempt kita buka acc tu dl ke..moon pencerahan

      Delete
  5. Assalamualaikum..nk tnye kalau kita ttup akaun asb loan ni hujung thun..buln 12 la...adkh kita dpt lg dividen awl thun tu??sbaiknya bila masa yg tpt untuk ttp akaun asb loan ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayoyo sy tak pasti sebab tak pernah buat pembiayaan ASB. ASB ni guna compounding interest. kiraan kumulatif bulanan yang disimpan sepanjang tahun tersebut.

      Delete
  6. Saya dh tutup awl taon lepas di asnb cwgn shah alam..boleh je tutup terus dia pulangkn balik smua baki kita

    ReplyDelete
  7. Assalamu'alaikum..tutup akaun tu bermakna kita dapat balik duit pokok tu ker..saya pun x ambik loan..

    ReplyDelete
  8. Kalau duit dlm ASB itu hnya 80 ringit boleh ambil ke

    ReplyDelete

Ramadhan 1445 Tahun 2024