Wednesday, November 1, 2017

Ganti geran kereta hilang di JPJ

Aku rasa aku cuma tengok geran kereta ni setahun sekali jer. Masa bila nak tengok? Masa nak renew insurans dan roadtax sekali gus. Punyalah lama simpan geran kete selama sepuluh tahun alih2 nak renew tahun ni tetiba aku tak jumpa!! Puas ler aku mencari punggah fail sana sini, tak juga jumpa2.

Last2 terpaksalah buat baru kat JPJ. Sekarang geran diorang dah lain, tak macam dulu. Dulu setiap kali renew roadtax diorang akan print kat belakang geran tu. Sekarang tak lagi dah... Geran dia pun sebesar separuh kertas A4 jer.

So petang semalam aku kerja amik half day nak settle geran punya pasal. Roadtax nak mati dah next week ish ish ish. Sampai kaunter JPJ cakap kita nak buat geran baru, geran lama hilang... Nanti petugas JPJ bagi borang PERMOHONAN SALINAN/GANTIAN SIJIL PEMILIKAN KENDERAAN.  So kita pun isi jela semua ruang2 yang diorang dah tandakan. Senang jer kan, dah siap isi amik nombor giliran dan tunggu..


Tu dia borang nyer. Dah dapat no dia, aku kena tunggu sebab ada giliran 30 orang lagi. 

Takpe, kat JPJ Senawang ni memang banyak kaunter pun. Lajuuuuu. Aku duduk tunggu dalam 10 minit terus dah sampai giliran. Bagi borang dan dan kad pengenalan kita. Nanti petugas akan buatkan. Kena bayar tak?? Of course ler kena bayar, sapa suruh hilangkan!! Kereta aku kena bayar dalam RM50. Kalau motorsikal dalam RM20.

Tadaaa, dah siap sekejap jer. Uii jakun jap sebab tengok geran dah makin comel. Lepas ni kena laminated supaya tak renyuk dan hilang. Sebab dah comel sangat kena simpan elok2. Kang hilang lagi naya jer... Bolehlah renew insurans dan road tax sekali lepas ni. 





33 comments:

  1. Kali geran tu Nama org lain dpt tak pakai Nama kita buat yg baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. better tanya pihak JPJ. Sebab sy pun tak tau :)

      Delete
  2. klau nk buat geran motorsikal baru...lena bawa motorsikal untuk pemerikksaan ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. xda, sbb ni bukan puspakom. Bawak ic je kalau motor tu kita punya

      Delete
  3. tq bg info...senang jr upanyerrr.tapi kalau wakil boleh x?keta nama org umah.pas tu plk dia kt oversea camner ekk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh, sebab selalu runner yang buat. Jarang owner kenderaan yg datang buat. Kat kaunter tu semua kabnayakkan adalah runner

      Delete
    2. bukan skang nih depa gune biometrik ka apa ntah..kene cop jari?
      so how ek?
      :)

      Delete
  4. Bawa apa2 salinan dokumen owner x klu wakil yg tlg buatkan

    ReplyDelete
  5. JPJ silap cetak alamat kat sijil kendreta wife saya. bila wife nak betulkan, kena caj gak RM50. tak adil kan? itu belum kira tenaga masa, kos perjalanan, tinggal kerja seharian.

    merugikan pelanggan teraniaya.


    saya dah adu kat Biro Pengaduan Awam, JPM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah nak tukar kena bayar RM50 juga ye, sama kos ganti baru

      Delete
  6. Geran motor hilang tapi x renew lagi da 6 tahun boleh dapat geran moto lagi ka klau lama x renew

    ReplyDelete
  7. Perlu tak buat report hilang?

    ReplyDelete
  8. Klau geran keta hilang nk kena buat report polis ker?

    ReplyDelete
  9. Kalo keta nama company nk buat salinanan batu nk buat macam mana?

    ReplyDelete
  10. Geran atas nama company nk buat baru mcm mna nk buat?

    ReplyDelete
  11. Saya rasa geran ni x boleh laminate. Sebab ada kawan ni laminate tapi jpj suruh buat geran baru. Tak pasti sebab apa.

    ReplyDelete
  12. Motor saya hilang 14thn lalu..jumpa balik masalah saya geran hilang entah kemana..boleh ker nk check status kenderaan saya tu...sy xpadti sama ada saya owner atau tak pada kenderaan tersebut...

    ReplyDelete
  13. Orang lain boleh beli ke geren?

    ReplyDelete
  14. Tanpa pemilik boleh beli geren baru ke?

    ReplyDelete
  15. Boleh tak orang lain tukar geren baharu?

    ReplyDelete
  16. Boleh tak orang lain tukar geran baru?

    ReplyDelete
  17. Geran moto bapa hilang..ade pembeli baru,bapa di beritahu org jpj terus shj buat pertukaran pemilik baru dn x perlu keluarkn geran..jdi pihak jpj beritahu pd bapa owner baru bole keluarkn geran dn check nama pertukaran tu di jpj mana2..tpi owner baru kena byar dlm rm100.betul ke..bole beri pencerahan..sbb sy ingin maklumkn pd owner baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Tukar nama kenderaan pada geran kena bayar 100

      Delete
  18. Kalau nk lupuskan kereta tapi grand hilang boleh ambil grand copy fotostap kat jpj x?

    ReplyDelete
  19. Road tax rosak kena bayar berape

    ReplyDelete

Ramadhan 1445 Tahun 2024