Monday, June 30, 2014

Makan Besar Seafood Di Bagan Lalang

Sebenarnya makan besar ala seafood ni dah buat beberapa minggu lepas, tarikh 8 Jun. Tarikh itu sebenarnya meraikan harijadi emak yang ke 60 tahun. Dan juga persaraan beliau sebagai jururawat di Hospital Sultanah Nora, Batu Pahat. Mak bersara wajib pada usia 60 setelah berkhidmat selama 35 tahun sebagai penjawat awam (mak aiiii lamanyer servis mak...)

Hari terakhir mak berkhidmat di Klinik Pakar Dua.

Hajat mak aku nak raikan makan sekeluarga di Bagan Lalang ni memang dah lama mak pendam, setahun juga. Nak semua anak-anak dia ada sekali makan besar bersama2. Anak2 timing tak cun sebab kerja atau ada program lain. Jadi malam tu, setelah mak dan ayah serta adik aku sampai dari johor, dan keluarga abang aku pun dah sampai ke rumah aku, kami bertolak ke Bagan Lalang pukul 6.30 petang. Berhenti solat maghrib di Masjid Sepang.

Ini restorant seafood yang kami makan, letak betul2 di depan Gold Coast Sepang.

Sampai pukul 8.00 malam, pergh memang penuh!! Fully seat. Ramai betul orang datang makan, maklumlah hari minggu. Kalau boleh booking dulu, call reserved seat makan kat kedai ni. Sementara tunggu orang abis makan dan bangun, mak, Hardy dan husband gi pilih ikan, udang, ketam, sotong, lala dan jenis masakan.

Tengok dapur ker tengok tv yek



Dah pilih2 dia kata dalam sejam setengah baru dapat makan hehehe. Tunggu jelah, dah tau makan kat sini confirm kena tunggu lebih sejam. Jadi korang alas perut awal2 tak de ler kelaparan nak tunggu masakan dihidangkan.

Sambil menunggu, ajak Qaireen jalan-jalan kat pantai. Pak long dia belikan lampu gantung, jadi terang sikit nak tengok anak ketam atas pasir.

Sibuk cari anak ketam jalan atas pasir.



Dah dekat dua jam, AKHIRNYA!! Sampai dah makanan yang diorder. Nampak sedop! Lapar dah.....

Udang masak sambal, kailan goreng ikan masin

Kerapu masak stim

Sup kepah

Ikan siakap bakar

Ketam masak sambal, memang pedas. Berpeluh makan ni, pijar tangan.

Kerang bakar, Hardy request

Deretan jag air sirap, tetiba Helmy mintak 1 jag teh tarik pulak hahaha

Semua hidangan kami mintak buat dua set. Ada 7 dewasa dan 4 kanak2 kan.  Ikan siakap bakar dua ekor. Ikan kerapu masak stim seekor je untuk budak2 makan.. Jadi dah kelaparan dan makanan pun dah depan mata, Helmy bacakan doa makan dan kami pun menjamu selera.

Mak aii liciinnnn.....  


 Abis ketam, udang dan ikan dimakan dengan berjayanya, lols.. Total bayaran semua makan dan minum dalam RM300++, oklah. Puas hati. Kenyang

Orang yang diraikan, emak. Thanks mak. Sayang mak. 
Terima kasih kerana membesarkan kami dengan kasih sayang dan melayan perangai kami dengan penuh kesabaran  :) Semoga emak sentiasa ceria, dilindungi dan dirahmati, dipelihara kesihatannya. Amin.





No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024