Monday, June 2, 2014

Unleashing your wealth seminar

Nak belajar dari orang Cina?? Yup, 31 Mei 2014 penutup bagi bulan tu aku menghadiri satu seminar yang dianjurkan oleh Freeman di UEM Traning Center, Petaling Jaya. Seminar ni aku dapat tahu di blog Cik Rohaniah dan berminat nak sertainya. Sebab aku nak tau juga macamana orang Cina punya stail dan strategi dalam pelaburan.


Bayaran RM57, dan bermula dari 9.30 pagi hingga 6 petang.Aku mula2 janji nak datang dengan kak ipar, tapi last minute kak ipar tak jadi sebab nak balik kampung. So nak tak nak datang jela sorang2 hehe.


Sampai awal, daftar dan dapat peta. Treasure map tu hehe. Peta terbaru tentang property yang ada di Klang Valley. Pintu dibuka 9.30 pagi, jadi admin suruh kami minum kopi dulu kat cafe. Tengah minum kopi aku sempat berkenalan dengan seorang aunty ni, Lilian. Manager dan ejen insurans. Husband dia pun turut serta, kena paksa kata dia :)


Peserta Full House, lebih kurang 100 orang. Tapi mostly ler orang Cina. Kalau Melayu aku kira datang dalam 6 orang jer. Kemudian ada juga bangsa India tapi tak ramai. Kerjaya semua hebat-hebat ada engineer, ID dan kebanyakkan ada business sendiri. Kerja gomen aku rasa aku sorang je kot hahaha!!


9.30 pagi start dengan segmen pertama-speaker Bowie Tan yang turun dari Johor Bahru semata-mata untuk berkongsi dalam pelaburan di wilayah Iskandar. Sesi buka mata nampaknya, ramai buat spekulasi Iskandar oversupply tapi macamana kita nak nilai 'gems' di dalam banyak2 property yang dibangunkan oleh developer ni.



Memang menarik sepanjang perkongsian yang didedahkan oleh Bowie. Dia dan team banyak buat study tentang Iskandar. Dan dia anjurkan dua hari lawatan ke Iskandar wilayah dalam bulan ni kepada peserta yang berminat. Harga pakej tersebut RM997.  Dan lebih 10 orang Chinese yang mendaftar untuk lawatan tersebut. Aku rasa ramai lagi yang berminat tapi diorang tunggu sehingga program habis. Sebab kebanyakkan yang datang untuk mendengar talk daripada Michael Tan, property investor yang terkenal dikalangan Chinese.



Tamat segmen pertama, masa untuk lunch. Makan tengahari disediakan. Sebelum makan, Michael Tan bahagikan kami beberapa kumpulan. Setiap kumpulan akan diberikan seorang ahli kelab Freeman untuk berkongsi maklumat tentang property investor

Segmen kedua ialah daripada Michael Tan, no money down. Camne nak pastikan tiada wang akan dikeluarkan banyak untuk pembelian hartanah.

Kemudian apakah yang kita ingin dalam pelaburan, adakah anda mahu jadi jotawan. Nak jadi jutawan berapa juta yang kita perlukan kalau kita mahu?? Di sini Michael menyedarkan kita, tanpa ilmu dan hartanah, jutawan pun akan jadi muflis. Ini yang dia alami selepas perniagaan dia berjaya dalam dua tahun dan menjadi jutawan. Akhirnya tahun ketiga diistiharkan bangkrap dan hilang wang sekelip mata.

Memikirkan berapakah wang yang kita perlukan sebenarnya dan adakah ianya mencukupi setelah kita bersara dan hingga kita meninggalkan dunia. Adakah kekayaan itu dapat diwarisi dan dinikmati oleh legacy kita. Dan kuta tergolong pada investor mana, sama ada untuk beli dan keep. Atau beli dan menjual??

Wow, kata2 Michael membuka mata ramai orang sebenarnya, dan aku rasa seminar berbeza sedikit dari seminar2 aku pernah pergi. Michael juga mengupas tentang ekonomi negara dan GST. Apakah strategi dan tindakan yang perlu kita sedia hadapi untuk kegawatan ekonomi.


Totally bila tamat aku berasa puas hati dengan perkongsian Michael dan Bowie. Mereka tekankan bertindak dan melabur berkumpulan adalah lebih pantas dan boleh pergi jauh lagi, jika dibandingkan bertindak secara individu atau partnership. Ada tawaran pakej untuk coaching secara personal dan melabur dalam kumpulan dia tapi harga yuran diberikan rm4k wow!! hahaha. Tapi ada yang ambil, ramai juga.

Aku tak ambil pun pakej tu pun. Cukup dengan bersama DSR saja. Aku datang sekadar nak cari ilmu tambahan. Alhamdulilah, aku bertambah fokus dan faham apa dikatakan pelaburan secara berkumpulan.


No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024