Monday, August 29, 2016

Buka akaun Tabung Haji anak-Ilhan Wafiq

Kalau kita dari Malaysia yang ingin menunaikan haji syaratnya mesti berdaftar di Tabung Haji, tak kira lah nak ikut muassasah atau pakej swasta. Itu kalau berlepas dari Malaysia lah.  Lainlah kalau korang kerja kat luar negara ikut company mana2 yang dekat dengan negara Arab Saudi.

Pagi ni aku dan husband pergi ke Tabung Haji Port Dickson untuk buka akaun Ilhan Wafiq. Nak buka akaun anak memang mudah tak perlu photosat atau bawa salinan surat beranak atau salinan kad pengenalan. Konsep paperless. Cuma bagi kad pengenalan bapa dan kad myKid anak yang nak didaftarkan. Isi borang yang diberikan. Bayaran RM10 untuk buka akaun TH.  Disebab husband buat permotongan gaji dan penambahan untuk anak maka perlu isi borang deposit untuk kemaskini nombor akaun TH anak2 yang akan menerima pendepositan.

Isi maklumat dalam borang2 yang diberikan. Kalau buat pemotongan gaji kena isi sekali lagi borang pendepositan melalui gaji untuk update. 

Untuk pendaftaran haji, minuman wang yang perlu ada dalam akaun ialah RM1300. Jadi alang2 dah bukak akaun kami terus daftarkan haji untuk Ilhan Wafiq. J Untuk Qaireen dan Umar dah selesai dah dulu, jadi untuk Ilhan bila agak2 jangkaan tahun peruntukan dia yek?? 

Tahun peruntukan ialah 2105. Kira2 dalam 89 tahun lagi....
Jangan risau Ilhan, itu cuma jangkaan sahaja nak. Kalau ada rezeki, InshaAllah dapatlah nanti lagi awal. 

Apa pun perkara itu di luar kuasa kita, kewajipan kita adalah segera cukupkan duit untuk mendaftar menunaikan haji. Berdoalah bersungguh-sungguh supaya kita dapat menunaikan haji pada usia muda, ketika masih sihat dan kuat. Apabila Allah SWT dah menjemput kita menjadi tetamu-NYA, inshaAllah tiada kuasa lain dapat menghalang. 


No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024