Sunday, April 28, 2019

Kisah PRK Rantau di tempat kami

Dah dua minggu berlalu, pilihanraya kecik Rantau. Keputusan dah tau kan, Tok Mat menang besar kat sini. Hidup Tok Mat!! Dan inilah first time aku mengundi di Dun Rantau setelah selama ini mengundi di Batu Pahat, Johor. Yelah dah beli rumah dan duduk di sinilah jadi tukarlah tempat mengundi sebab kita nak apa yang terbaik dari kepimpinan kat tempat kita tinggal dan cari makan. Husband pun tukar sekali, sebelum ni tempat buang undi dia kat Bukit Gantang, Perak.

Hari mengundi pada 13 April 2019, pukul 9.00 pagi baru kami keluar dari rumah ke Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Sri Sendayan. Sebab sekolah tu dekat je sebelah taman rumah kami. Masa aku keluar dari kereta tu, ramai peraih undi duk berhimpun tepi jalan depan sekolah. Bersorak2 mintak aku undi calon no 1 hahaha. Dalam kepala aku, hissh boleh lagi kempen raih undi, bukan dah tak boleh ker?? 


Nah, selesai undi aku patah balik tu diaaaa, kat tempat tadi kecoh sebab pihak polis dan SPR sound diorang. Tak boleh bisisng2 dengan kawasan buang undi. Langgar peraturan ni.. 

Lepas undi baru pergi sarapan kat restaurant AFT, sebelah dia tu DEwan SRJKC, pusat penjumlahan dan kira undi. Confirm malam ni mesti gempak dan penuh orang. So tak payah ler keluar rumah masa tu hehehe. 

Siap mintak anak2 posing kat kain rentang tu hehehe, buat kenangan. 

Jari kami dah diinaikan dah.... 

Dah jalankan tanggungjawab kami sebagai pengundi yo arini ni.. 

Lepas sarapan, husband ajak jalan2 pusing tengok sekitar kawasan Rantau. 

Poster Tok Mat banyak disepanjang jalan utama. 

On da way ke pekan Rantau. Nak masuk Pekan Rantau, sesak jalan sebab ornag ramai berhimpun tepi2 jalan bersorak dan berkempen lagi. Wah kat sini lagi dahsyat, lagi besar kumpulan peraih tu.. Aku siap upload video tu dalam FACEBOOK 

Kat Bandar Rantau pun meriah jugak, tengok ni terkenang zaman aku kocik2 dulu duduk kat Muar. Masa tu kecik tak taulah apa yang meriah sangat tengok poster bendara gantung banyak2 ni kui kui kui.. 

Hmmm bandar Rantau ni macam kat Muar pulak aku tengok, meriah. 
Kat sini sepanjang tempoh berkempen ramai orang turun termasuk menteri2 pun datang. Fuhh glamer Rantau. 


Penat pusing2 kitorang balik ke Seremban, makan tengahari kat sana pulak. Dan malam tu tengok result, seperti dah jangka Tok Mat monang besau PRK ni..  Dari rumah kami, memang boleh dengarlah  laungan, sorakan dan hon bila diorang sambut kemenangan tu.  Sekian.. 



No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024