Wednesday, September 12, 2012

ERTI USAHAWAN....


Saya membaca blog salah seorang our life coach Maisarah Ibrahim tentang peranan sebenar usahawan. Berikut adah petikan daripada blog beliau....



after watching a video on hanis punye entry reagarding the "rich dad & poor dad"...ade sket cerita nak share kat sini after saya membaca buku "berani melangkah menjadi usahawan"...

Al-kisahnya....Ada sebuah kampung yang mengalami masalah mendapatkan air. Mereka bergantung kepada air hujan. Jika lama tidak hujan mereka akan keputusan air. Untuk mengatasi masalah ini, mereka telah mengeluarkan tender kepada sesiapa yang boleh membantu menyelesaikan masalah kampung tersebut.


Untuk mengelakkan masalah monopoli pada masa akan datang dua individu yang berasingan iaitu En. A dan En. B, telah diberi tender tersebut.


En. A menghilangkan diri selepas mendapat tender tersebut. En. B pula membeli dua buah baldi untuk mengangkut air dari sebuah tasik yang jauhnya berpuluh kilometer dari kampung. Dia bekerja bermula dari pagi sehingga senja berulang alik mengangkut baldi tersebut dan orang kampung akan membayar air tersebut.



Tidak lama kemudian En. A tadi pulang semula ke kampung tersebut. Semasa menghilangkan diri rupanya dia telah membentuk syarikat, membuat rancangan perniagaan dan mencari jurutera-jurutera yang sesuai untuk projek membekalkan air tersebut.Sesampainya di kampung tersebut En. A pun membina satu paip air dari tasik terus ke kampung tersebut.



En. B mula bimbang lalu menurunkan harga air yang dijualnya sebanyak 25%. Malangnya En. A dapat membekalkan air dengan harga 50% lebih murah berbanding En. B. Malah airnya lebih bersih kerana air yang dibekalkan oleh En. B terdedah kepada pencemaran.En. B terus berusaha sehingga malam mengangkat air dengan dua baldi tadi untuk menyara hidupnya. Tetapi hasil yang diperolehi tidak seberapa.



Sementara En. A pula kini tidak perlu bersusah payah kerana air dibekalkan terus menerus melalui paip air dan setiap bulan dia akan mendapat bayaran dari penduduk kampung yang menggunakan perkhidmatannya.En. A kini terfikir sekiranya kampung itu memerlukan air, maka kampung lain juga memerlukan air. Denga itu dia pun pergi ke kampung lain untuk menawarkan perkhidmatannya dan membina banyak paip2 air ke kampung2 lain.



***kesimpulannya kat sini : org yang mengangkat air dlm baldi tadi ialah gambaran seorang yang makan gaji yang terpaksa bekerja untuk org lain siang dan malam sedangkan hasilnya x seberapa...sorang lagi tu adalah seorang usahawan yang menyediakan perkhidmatan dan produk dimana org ramai membayar perkhidmatan dan produknya...****


hmm tulah moral dia... Credit to www.maisarahibrahim.com

No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024