Monday, August 5, 2013

Seminar Advanced Wang Power.

Dulu saya ada ceritakan yang saya pergi ke Seminar Combo Dr Azizan di Shah Alam DI SINI. Saya bukan peminat Dr Azizan, sebelum ni tak terfikir nak ke seminar dia. Cuma yang buat saya tertarik nak pergi sebab adanya slot program untuk speaker Abang Abu, jutawan Singapore yang memang arif bab kewangan atau financial.

Beliau jadi speaker sesi petang dan saya memang mengikuti beliau sejak saya bekerja di Sarawak. Dalam seminar tu, saya tertarik dengan penerangan beliau (anda boleh baca dalam blog saya sebelum ini). Bila dia offer seminar advance berkaitan pengurusan kewangan untuk 7-9 haribulan Jun, saya memang nekad untuk mengambilnya. 

Ada dua jenis pakej yang ditawarkan, Vvip dan Diamond. Untuk VVIP, ianya hanyalah basic sahaja dan berharga RM 997. Seminar 3 hari dan diberikan 'tool'atau peralatan seperti kompas wang, enjin wang dan 'Highway wang'.

Bagi program Diamond bernilai hampir 3k, sama seperti Vvip tapi ada grouping dan personal coaching dari Abang Abu. Ada perjumpaan dengan network Abang Abu yang diadakan di Singapura (memang bagus untuk orang berniaga tambah network atau cari marketing di sana). Kemudian disusuli dengan Garaj Wang, bermain game Cashflow untuk memantapkan ilmu financial.

Saya lebih berminat yang VVIP pakej, dan saya mahu suami ikut serta. Lagipun tak salah kita mencari ilmu untuk memantapkan pengurusan diri. Supaya kami dapat merancang lebih baik kewangan sebelum melangkah lebih jauh dalam perniagaan dan pelaburan. Jadi saya swipe kad kredit jumlah hampir 2k selepas berbincang dengan husband dan isi borang. Pihak RichWorks akan contact kami lokasi seminar Advanced Wang Power tersebut.


Jadi hari yang ditunggu pun tiba, saya dimaklumkan oleh admin Richworks seminar berlangsung di Hotel Federal, Bukit Bintang. Mak aiii....Betul2 terletak di tengah2 KL.

Kami booking Hotel Sungei Wang dalam internat dan mohon cuti selama sehari.
Hari pendaftaran saya datang awal sebab takut sesat hehe, almaklum lah tengah-tengah bandar KL tersasar mana2 jalan.  Bila daftar saya check lebih kurang ada 120 peserta dalam Program AWP ni, yang banyak ambil Diamond pakej. Saya rasa Vvip adalah dalam 4-5 meja bulat.



Jadi bermulalah seminar yang begitu penuh pengisiannya. Haha ada masa kami dikenakan cukup2 oleh Abang Abu. Tapi memang banyak yang kami belajar selama tiga hari tersebut.

Masa ni Abang Abu bagi semua peserta seorang seringgit sebagai modal mula berniaga. Target boleh dapat jana keuntungan rm60 selama tiga hari. Aduii. Ni lah segmen Minda Magnet Rezeki.

Kemudian ada game, kami diberi peluang untuk membuat pelaburan pada mana2 bahagian yang kami suka. Di sini ianya menguji kita untuk melihat sejauh mana kita mengendalikan emosi dan kebijaksanaan dalam membuat sesuatu pelaburan. Pelaburan adalah berisiko jika kita tiada ilmu tentangnya.

Game pelaburan. Berebut2 beratur sebab  kami diberikan maSa 30 minit untuk membuat pelaburan. Saya nak beli property tapi mak aiiii dia punyai beratur punya ler panjaaaaangg. Last2 saya beratur kat kaunter emas dan perak. Husband beratur di kaunter saham. Memang kelam kabut. Moralnya jika kita melabur, bertindaklah secara berkumpulan, elakkan secara individu. Kalau dalam hartanah dipanggil bulk purchase. Dan jangan sesekali dipengaruhi oleh emosi you hehehe.

 
Abang Abu juga mengajar apabila kita menghasilkan duit yang banyak,  pastikan ianya berkat dan tidak membazir . Teknik menjanakan wang, cara mengunakan wang, apa yang dikatakan wang jadi penting, untung, bocor dan sampah. Hah, menarik kan!


Duit rekaan umtuk kami gunakan dalam game pelaburan hehe kami diberikan RM10k untuk 'dileburkan',  kalau duit ni boleh pakai kat luar sana mesti best kan!


Paling best bila last day, sempat ber'posing' ambil gambar. Apa-apa pun memang BEST! BEST! BEST!

Balik dari seminar, terus praktikkan apa yang telah diajar oleh Abang Abu. Yela kalau ilmu yang diajar tidak dipraktik memang jadi tak guna. Dah lah bayar mahal2 lol. Tapi saya akui sejujurnya selepas seminar, rezeki memang bertambah murah, pengurusan kewangan jadi lebih teratur. Fokus menjadi jelas, tidak sekadar main2 sahaja.


Paling penting bila ada pendapatan aktif, pasif dan side income, saya sudah tahu ke mana duit atau wang saya  untuk janakan lagi keuntungan. Bukan menghala bocor atau sampah seperti saya lalui sebelum ini.  Paling syok tak de makan nasi kandar dah selama 3 hari berturut2 lol, pengsan mak!! Tu jela yang ok nak dimakan masa break after seminar huhuhu.


Nasi kandar! Nasi Kandar! Nasi KAndar!




No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024