Friday, February 28, 2014

Nak cuba balik resipi masakan barat!!


Minggu lepas tengah sibuk kemas meja opis sempena Minggu 5S, terjumpa buku ni.


Dulu aku pernah pergi berjemah ke kursus Masakan Barat anjuran Kolej Komuniti Mas Gading di Kolej SATT, Kuching tahun 2009.



 

 Kolej Satt di Kuching, Sarawak. Ada dua chef yang jadi cikgu masa tu. Sorry no picture sebab tertinggal kat PC kat politeknik lama .


Saja teringin nak mencuba masakan barat, sebab suka gak tengok rancangan masakan di Astro :) Satu lagi aku nak kenal semua rempah ratus dia, macam-macam ler, oregano, parsley, paprika, mixed herb, bay leaf, rosemary macam-macam woh...

Bila chef tu keluarkan penuh kat kaunter segala mak nenek rempah ratus, daun segala daun lah dia bagi tengok. Padahal yang aku tahu selama ni daun serai, kunyit, lengkuas, bunga kantan jek hahaha...Jakun sekejap, tengok, hidu dan rasa ramai2. Kalau buat pertandingan Master Chef untuk teka rempah tu confirm fail lah.



Resipi yang diajar satu hari tu Baked potato with meat sauce, sour cream, Baked layered pasta (lasagna) mini patties, tomato concasse, bechamel sauce. Huhu tak pernah dengar pun masakan tu sebelum ni.



Siap lakar lagi.macamana nak buat layer by layer lasagna tu bahaha. Hm takut lupa.


Hm nampaknya boleh ler aku asah balik skill masak barat ni hahaha. Ntah jadi atau tak kan. Tak pe nanti aku share bila dah buat ok.


No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024