Friday, October 24, 2014

KABINET DAPUR

Lama juga aku nak tulis entry ni, sejak pindah rumah tak sempat2 nak tulis. Biasalah orang pompuan, kalu nak masuk rumah sendiri benda yang paling difikirkan ialah dapur.... Tulah tempat yang paling banyak masa kita habiskan di situ berbanding tempat2 lain. Lebih2 lagi kalu dah beranak pinak macam aku ni..

Dan ramai pembaca blog tanya aku pasal kabinet dapur. Jadi baru arini berkelapangan nak cerita perihal dapur aku.

Kabinet dapur siap pasang sepenuhnya setelah sebulan aku pindah dan duduk rumah baru!! Tau sebab apa? Sebab banyak sangatlah kompeni ni amik tempahan sampai terpaksa menunggu dan bersusun jadual dia nak pasang merata2 tempat. Lepas asyik silap ukur je, lain ukur lain ukuran yang datang...Bengang pun ada. Time diorang pasang ada aku cerita kat sini..

Tu dia, MURAH MURAH!
kedai memang tak nak untung maa hahaha!!

Aku amik design dan permasangan dengan Syarikat POH SENG, lokasi office dia di Garden Homes, S2. Actually sebelum dapat kunci lagi kami dah merayau sana sini dari Seremban hingga ke Senawang (ada aku cerita kat sini) mencari quatation yang terbaik. Kira2 dalm sebulan tu aku rasa dekat tujuh tempat aku survey, amik ko!!


Design 3D dari Boey.

Last2 kami setuju amik dari Poh Seng, sebab harga dia berpatutan, dapat apa yang kami mahukan. Itu pun dah husband habis2an negotiate dengan Charles, tauke kedai tu lah. Cuma design ni kami tukar, kami buang fridge rack dari senarai. Dan kami tukar full height kepada standard height saja. Jimat bajet sikit kan...sbb fridge rack tu je harga dah RM800 tau, haiiisshh..


Sebelum pindah, husband bersihkan lantai.

Sebelum.


Sebelum.
Dinding dicat. Projek pembersihan besar2an..


Selepas.

Jenis material pintu kabinet solid wood, jenis 4G. Oven tukar tempat. Aku pilih warna putih saja sebab nak bagi cerah kat kawasan ni.

Sebelum.

Charles minta pasang suis untuk oven dan microwave. Kedudukan dia siap2 bgtau kat mana.

Selepas.

Dinding cat warna hijau.


Aku prefer pasang island kat tengah, sebab asalnya design nak letak dapur di sini. Lepas tu tak jadi. Cuma buat jadi dry kitchen saja.


Table top kabinet sepatutnya batu granit hitam, tapi pekerja dia silap potong hantar batu quartz putih. Gulp, aku telan air liur sbb yg ni mahal lg dari granit. Tapi Charles kira harga sama granit sebab dia yang silap. Kalau tak aku nak reject.

Cuma husband je bising sebab dia berkenan dan pilih warna asal granit hitam. Tapi dah malas dah nak tunggu, dekat sebulan lebih tak pasang2 table top.


Kerusi island kami beli kat Ikea. Kalau beli tengok saiz ketinggian betul2, nanti silap amik hehehe. Sebab benda tu terjadi kat aku :/


Island, aku memang pilih table top guna quartz warna putih.  Sebab tahan lasak. Konon2nya senang nak mengerjakan bahan2 masak atau baking hohoho.

Yang ni wet kitchen pulak.

Sebelum.




Selepas
Dah pindah dan settle pemasangan.

Wet kitchen. Yang table top kami pilih konkrit. Oleh sebab dah bawa stove ke belakang, kena tukar brand Whirlpool kepada Rubine. Sebab Whirpool besar sgt saiz dia. Rentetan citer dia ada aku tulis sebelum ni kat sini.



Yang kabinet atas, bukan dari Poh Seng. Aku amik dari kontraktor rumah kami Ah Kong. Cerita ada di sini.. Jenis formika kayu melamin aje.. Table top konkrit pun Ah Kong yang buatkan sekali.



Hah hanya pintu kabinet yang bawah ni dari Poh Seng. Jenis formika. Solid wood. Warna pun pilih hijau putih sebab dinding dapur tiles dia warna hijau juga. Aku paksa dia pasang sebelum raya, nasib sempat pasang. Bagus2!

Yang lagi bagusnya, Charles bagi free untuk rak pinggan dan drawer partition.

Partition dia bagi siap2 dalam drawer

Dapat free, rak je. 
Bukan pinggan mangkuk sekali ye hahaha.
Huii..Punyalah lama simpan pinggan mangkuk ni dalam kotak dekat 2 tahun huhuhu


Dan ada banyak rak2 untuk aku simpan barang2 dapur dan barang dan periuk tupperware.
Sebelum ni simpan jela dalam kotak kat rumah sewa.

Last sekali harga kos dia , aku tak bagitau harga sebenar hanya anggaran sebab bergantung pada tuan kedai tu. Harga semua sekali kabinet include island , wet kitchen dan dry kitchen sekali termasuk set dapur (oven, hood dan hob), sinki dua dan tap air (aksesori percuma) daripada Poh Seng ialah di bawah RM15K...

Bagi aku itu memang harga berpatutan, sebab semua aku nak dapat. Memang puas hati. Sebab ada setengah tempat lain bagi quotation dekat 18k-20k tapi aku cuma dapt kabinet untuk dry kitchen jek!! Takde set dapur dan aksesori. Tak tau lah kalu korang ada tempat yg lebih murah dan menawan tawaran dia kan...

Cuma satu je, kena sabar banyak2 noh!! PUNYALAH LAMBAT tapi nak wat camne, dapat harga murah kira bertahan jelah kan hahaha.

Ok Poh Seng should give me a commission! 
I dah tolong promote dia kat sini
hehehe

Contact no Charles -Poh Seng ID

012-369 0422



Selit sikit gambar duta cilik dapur ni ahahaha!!











10 comments:

  1. Poh ni sampai ke segamat pun dia buat.. padan la lmbt bikin haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo yeke! Dia pun cakap Matrix International School mtk buat utk kabinet classroom dan lab di BSS. Tapi taukeh tolak sebab tak menang tangan. takut lambat.

      Delete
  2. Harga 15k tu termasuk tambah rmh belakang ke? Tgh nk survey kontraktor utk rmh di Seremban 2 jugak.

    ReplyDelete
  3. nampak kemas hasilnya. saya ni tengah menunggu kabinet yang tak siap2 sepenuhnya.Ambil dari kontraktor bumiputra.

    http://jendeladapursaya.blogspot.my/

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum puan. boleh tahu brpe kos island kitchen shj? tnga mencari cari jgk ni.. uhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru2 company tu datang servis, dia bagi tau dalam RM3k +++

      Delete
  5. Nampak elok lawa je table top kabinet batu quartz putih tu sis.. ok le tu, dapur satu lagi kan table top dah warna hitam kan.. 🤗

    ReplyDelete
    Replies
    1. TErima kasih, pilih warna putih supaya ruang nampak luas dan cerah sbb kat area situ kurang cahaya :)

      Delete
  6. Boleh tahu hrga wet kitchen tapi xtermasuk table top(structure) n brp ukuran /panjang(kaki) wet kitchen

    ReplyDelete

Ramadhan 1445 Tahun 2024