Wednesday, October 29, 2014

Mari berkebun!!

Dulu aku dah story kat sini, aku dan husband tak tahu, takde idea nak tanam apa kat kawasan rumah kami. Dan semalam pergi Pasar Tani di Batu 4, PD, adalah aku dan husband membeli sikit - 2 pokok mangga madu, 2 pokok delima merah dan 1 pokok pinang merah. Pokok pinang merah murah juga sebab dah besar ni harga RM18. Compare kat nuseri yang kami pergi baru2 ni, pokok kecik lagi dari ni pun dia nak jual RM20.



Mangga kahwin, dah ditutkan. Mangga ni buah kecik je, aku tak berani nak beli buah yang besar sebab teringat ayah aku tanam dulu kat rumah bila buah besar je sikit tak jadi. Buah tu pecah dan merekah. 

Anak pokok pinang merah, kebetulan jiran belakang pun tanam juga tapi dah besar. Mahal tu, sekurangnya RM100 lebih!
 Hehehe kami ni beli kecik je, tanam nanti harap2 hidup ler membesar. Kalau tak hidup takde aku ralat sangat tengok duit lebur!!


Pokok delima merah 

Tanah organik dan baja pembesaran. 
1 sudu, tabur setiap bulan. 

Sebelum ni aku ada juga beli pokok bunga kat nusery Tesco S2. 

Aku tak tau pokok apa, main beli je sebab anak suka. Tapi dah 3 minggu ni aku perasan daun dia macam melecur sikit akhir2 ni. 

Aku search info kemungkinan terlebih klorin. Huh air kat sini klorin kuat sangat ker!! Tapi mungkin tanah yang aku tambah ke dalam pasu tu tak sesuai dengan pokok. Ceh cerewatnya pokok bunga ni!

Harap2 hidup lah pokok2 lepas aku tanam ni semua. Aku yakin berbudi pada tanah akan dapat hasilnya nanti. InshaAllah.

No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024