Monday, December 3, 2018

Jalan2 di Putrajaya Part 1

Sebenarnya husband kena pergi kursus 3 hari 2 malam kat Hotel Dorsett, Putrajaya. Dapat bilik seorang. Jadi husband ajak satu keluarga cuti ke Putrajaya. Sebenarnya belum cuti sekolah lagi, terpaksa anak2 ponteng dua hari last sekolah tu. 

Hotel Dorsett betul2 terletak di tengah2 pejabat kementerian kerajaan. Bersebelahan dengan Masjid Besi- Masjid  Patutlah rate harga bilik boleh tahan sebab dekat dengan semua bangunan kerajaan. 

Check in jam 4.00 petang, husband kena masuk meeting dulu. So kitorang lepak2 dulu dalam bilik hotel tunggu ayah abis meeting. 

Wifi dia memang power kat hotel ni. Kitorang makan kat kedai Median, masakan ala Siam. Memang sedap. Malam kami tak buat apa2 pun, just rehat sebab husband sambung meeting sampai tengah malam. Pukul berapa abis pun aku tak sedar pasal dah terlelap kui kui kui. 

Besok pagi husband sambung kursus lagi. So pagi2 aku dan anak2 bersiap2 nak keluar jalan2. Cadang nak pergi Taman Botani jer. Jadi sarapan mudah ibu singgah di McD. Ish lama tak makan McD ni. 

Kebetulan pagi tadi hujan, jadi sampai sini keadaan sejuk dan lembap. 

Ambil gambar kat pintu masuk Taman Botani Putrajaya. 

Ni harga untuk sewaan basikal dan tram. 



Aku amik basikal yang ada baby carrier. Charge RM9.00 sejam. Boleh aku kayuh dengan Ilhan duduk kat belakang. Umar dan Qaireen bawak basikal sorang satu. Total RM25.00 semuanya. 

apalagi jom mengayuh ...

Fuh letih, nasib baik tak panas. Jalan berbukit semua aku elakkan hahaha tak larat nak mendaki wei...

Berhenti kat tasik, amik angin kejap. kebetulan ada beberapa student juga berhanti mengayuh amik gambar kat area sini. Aku jer yang mak2 usung anak berbasikal kat sini hehehe. 


Sorry ayah takde sibuk berkursus. Kitorang kayuh pelan2 jer, sebab jalan licin lepas hujan. 

Lepas sejam lebih mengayuh baru pulang basikal. Diorang pun tak bising aku lambat pulang pasai orang tak ramai pun masa ni. Maklumlah hari kerja. Kitorang rehat kejap kat dalam setengah jam kat dalam kumpul balik tenaga. 

Lepas tu kami pergi ke G2G Animal Garden di Maeps, Serdang. Kat sana boleh anak2 jalan2 tengok binatang yang jinak2 macam arnab, rusa, kambing dan amcam2 lagi.

Ilhan tak takut betul dengan anak ular ni. Dia lagi suka tengok ular tu bergerak ke sana sini. Eiii 

Ular ni dijual untuk dibela, aii tak kuasa aku nak bela anak ular jadi pets T_T

Besarnya kura2 ni tuh!! 

Terpegun anak2 tengok ayam dan burung dalam ni. Baik2 jangan dekat sangat nanti burung patuk ke terkena mata tu....

Bagi rusa makan lobak. Makanan seperti buah, sayur dan roti dijual RM1 setiap cawan. Sebab dah selalau bagi makan, binatang2 dalam jadi jinak dan mesra pengunjung ewah... 

Gemoks gemoks arnab kat sini. 

Berebut2 dapat makanan. 

Nak suap juga ..

Yang kelakarnya, Ilhan takut dengan arnab siap diri atas bangku tu lagi. Arnab dia jinak sangan sampai kat kaki kita pun dia duk hidu dan gigit. Berlarian Umar dan Ilhan terkejut kena gigit dengan arnab. 

Ada rumah kucing. Banyak kucing jenis bengal dan british scott. 

Ok pergi ke taman burung pulak. Mesra sungguh burung nuri ni, besar dan berat! 



Ada macam2 jenis burung kat sini dan mesra pengunjung. Ayam, angsa, itik dan burung merak hidup bercampur, aman harmoni dan sejahtera. Tiada unsur2 perbezaan dan perkauman binatang ahahaha!! Burung2 ni dah tak takut dah tengok orang, pasai hari2 tengok orang datang bagi makan hmmm. Muka burung tu saja selamba je tengok kami.

Burung hijau suka mengajuk kita bercakap. Terpegun Umar tengok dia bercakap hello! Hello! Hello?? 

Comel pulak ayam macam pakai kasut aku tengok :)))

Masa dalam rumah burung makanan dia tertumpah kat beg aku. Apalagi burung2 semua pakat serbu kau!! Bertenggek atas bahu tangan dan kepala aku (kurang asam hahaha). Apalagi, Ilhan pun meraung menangis ketakutan. Dia takut tengok semua burung terbang serbu kat dia dan aku, kesian... 

Kecoh, menjerit2 Ilhan panggil ayah dia ahahaha!!

Dekat sejam lebih abis masa di G2G Pet Farm, masa untuk balik. Pukul 2.30 petang aku singgah beli makanan tengahari kat food truck di bahagian pintu masuk 2. Malas nak pikir singgah kat kedai makan. Nak mandi, solat lagi zuhur lagi. Badan dah berlengas huhuhu. 

Sementara tunggu makanan siap, kita amikgambar dulu. Hari dah panas terik. Balik hotel, mandi dan solat. Lepas makan, aku tertidur sampai husband balik bilik dah abis kursus kui kui kui. Anak2 duk leka main tab dan tengok tv. Sambung nanti part 2 pulak. 



No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024