Sunday, April 14, 2013

PERTANDINGAN AKHIR PROJEK 2013 PERINGKAT PPD

Hari Khamis lepas, 11 April 2013 telah berlangsung Pertandingan Akhir Projek Akhir semua jabatan di Politeknik Port Dickson di Dewan Wawasan.



Jabatan-jabatan yang ambil bahagian ialah JKA, JKM, JKE, Senibina dan Commerce.
So ini adalah serba sedikit info daripada pertandingan tersebut.

Jabatan Kej Mekanikal diwakili oleh sembilan kumpulan dan projek yang dipertandingkan di antaranya adalah pemotong nenas spiral. Ramai berkunjung kat booth ini sebab dapt minum cocktail free gitu. Hahaha



Kemudian booth seterusnya adalah mesin penetasan telur mengunakan sistem solar. Projek ini di bawah seliaan saya. Dengan pengunaan sistem  solar, mesin penetasan ini boleh bertahan hampir dua hari dari bekalan bateri tenaga yang disimpan  (green tecnology). Kawalan suhu penting jadi pengunaan thermostat digunakan untuk mendapatkan suhu optimun. Telur benih dapat ditetaskan dengan konsisten selama 21 hari mengunakan 100% tenaga solar.

Mesin penetasan telur mengunakan sistem solar


Ada pelajar mendapat idea daripada produk yang sedia ada. Contohnya mesin pengisar kekabu, alkisahnya setelah melihat nenek dia mengunakan secara manual mengupas mengasingkan kekabu dari kulit dan biji, dia mendapat idea mereka produk ini setelah melihat pengisar pengasing bulu ayam daging. Haha melucukan tetapi bagus sebab ada idea dan inovasi. 

Mesin pengisar kekabu

Selain itu wakil daripada Jabatan kej eletrik ada yang merekacipta pencetak kuih deram mengunakan automasi.

Mesin pencetak kuih deram. Dan diuli tepung maka terus
dicetak dan terus masuk dlm minyak panas, goreeeeng!


Selain itu wakil pelajar JKE merekacipta tongkat khas untuk OKU yang tidak  dapat melihat. Jadi tongkat ini dibekalkan sensor untuk memandu OKU ketika mereka berjalan. 

Tongkat sakti ;) tapi ringan senang dibawa. Tapi tak tahu sama ada OKU selesa gunakannya, kebanyakkan OKU lebih peka bergantung pd pendengaran dan instinct mereka kan!


Ada kumpulan pelajar merekacipta tong sampah mengunakan tenaga solar. Target produk untuk pasaraya, atau pasar borong.

Bila sampah penuh, sensor akan mengerakkan tong untuk ke tempat longgokan sampah besar untuk dikutip oleh lori pengangkut sampah.

Ada pelajar robotik mencipta robot penyambut tetamu. Hehe cute, teringat citer filem Short Circuit masa kecik2 dulu. 




Jabatan Perdagangan tak kurang hebatnya. Paling menarik ialah produk nugert tempe daripada kumpulan pelajar wanita ini. Masha Allah sedap betul. Agaknya saya orang Johor, peminat tempe tu sebab saya kata sedap sungguh! lols


Senang cakap, mereka kreatif. Pelajar akhir diploma pemasaran, ciri usahawan dah ada. Habis peperiksaan mereka dah sedia untuk patenkan dan mendapatkan modal untuk dipasarkan produk itu. Nanti dah keluar page mereka di FB silalah LIKE yek ;)

Pelajar Senibia tak kurang hebatnya. Jabatan Senibina adalah jabatan niche area di PPD. Tema projek mereka adalah senibina Islamik tetapi moden. Ada banyak design tapi saya tak sempat snap gambar tersebut.


pengunaan software dan design pelajar mengkagumkan. Saya rasa seolah2 mereka seperti pelajar di LMK. Memang hebat. 

Sebenarnya banyak lagi projek yang dipertandingkan, hanya sedikit sahaja yang saya paparkan di sini. Menjadi penyelia untuk tiga kumpulan projek selama setahun ni bukan perkara mudah, lebih mudah jika pelajar rela dibimbing dan menerima teguran. Saya ler asyik kejar pelajar, asyik telefon tanya pasal progress, progress, progress hahaha jangan ler korang tension dengan aku yek. 

Alhamdulilah, ketiga2 kumpulan seliaan mendapat pilihan projek terbaik antara semua projek dalam program DKM.  Ada kumpulan yg jumpa bagitau last minute projek mereka mustahil untuk disiapkan tapi haku berkeras jugak suruh mereka berusaha hehe, jgn putus asa yek! Rujuk kepada mereka yang pakar jika tidak berjaya menemui jalan penyelesaian. 

Win-win situation. Yang penting usaha hingga sampai boleh! Alhamdulilah walaupun ketiga2 kumpulan terpilih, kuota hanya 1 tempat sahaja. Tapi mereka telah mendapat markah terbaik, dan itu patutnya mereka banggakan atas usaha mereka selama setahun. 

TAHNIAH DAN SYABAS!!

xoxo 
Hasny







5 comments:

  1. projek tong sampah tu ape obj nye ye?

    ReplyDelete
  2. Boleh tak kalau saya nak tahu dengan lbih lanjut ttg mesin pengisar kekabu ? Terima kasih

    ReplyDelete
  3. ada x projek Hydraulic Lifting Aids Mackintosh Prob?

    ReplyDelete
  4. Salam.

    Di mana beli solar solar tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, sy tak beberapa ingat. Rasanya di Selangor. Masa MAHA 2013 pun ada juga yg syatikat buat penetasan guna solar

      Delete

Ramadhan 1445 Tahun 2024