Tuesday, October 22, 2013

MUSIM PEPERIKSAAN BERMULA!!

Assalamualaikum...
Lama tak update blog, gara-gara sibuk nak kejar masa menanda kertas tugasan, ujian dan kuiz pelajar. Sebabnya deadline dah dekat untuk hantar markah pelajar. Biasalah pelajar-pelajar ni, saya rasa dah berbuih mulut pesan hantar assignment atau tugasan yang tak 'clear' lagi, tapi diorang mesti hantar last minute. 

Seolah-olah jadi trend sekarang, bila bagi atau buat tugasan akan jadi perkara yang membosankan bila menanda sebab semua isi dan kandungan pelajar sama sahaja. Senang cerita, bila seorang pelajar buat, yang ramai lain-lain tu pakat-pakat salin bulat-bulat. Kalau melibatkan pengiraan lagilah sakit jiwa, sebab yang salah pun diorang salin juga! Memang terdesak sungguh!! Selalunya bila hari tu hari akhir untuk hantar assignment akan nampak situasi ini-berlonggoklah mereka semua di ruang pelajar untuk menyalin jawapan-jawapan daripada rakan mereka yang dah siap (lebih rajin untuk memikirkan jawapan tugasan tersebut). Jadi markah pukul rata sama sajalah.

Hantar lewat tetap juga saya tolak markah kerana tidak punctual. Jadi tak adil jika saya berikan markah sama rata pada mereka yang hantar punctual.Pernah jugak masa mengajar, pelajar-pelajar bukan dengar atau fokus pada kita tapi sibuk menyalin tugasan subjek lain daripada rakan untuk dihantar pada hari tersebut. Alangkah geramnya, mengamuk sakan mak!! Hahaha.

Ada yang buat ala kadar sahaja, tulisan macam cakar ayam dan kelam kabut. Nak baca pun susah. kadang-kadang tak teratur (kes salin bulat-bulat), kadang-kadang terus dapat jawapan atau jalan penyelesaian melompat-lompat (kalau melibatkan pengiraan), memang tak tersusun langsung.

Saya pernah mendapat aduan pelajar mengatakan tugasan beliau hilang setelah dihantar di pigeon hole saya. Pelajar itu memang ok- rajin dan dedikasi. Bila sela beberapa jam kemudian tugasan itu muncul semula di pigeon hole tersebut tetapi dalam dua salinan, satu salinan asal dan satu salinan photostot. Yang photostot hanya ditukar pada cover- dalam tetap sama yelah photostot kan. Aduhai...

Betul kata orang, kerja mengendalikan mesin lagi mudah daripada mengendalikan orang. Kadang-kadang boleh naik tekanan darah menahan geram dan kesabaran. Saya pun tak tahu berapa lama saya sanggup bertahan sabar dalam menlayani kerenah orang-orang macam ni.... Hmmmm semput den!

Apa-apa pun dah mula minggu peperiksaan sekarang saya doakan pelajar-pelajar ni dapat buat yang terbaik. Mungkin ada kelemahan dari segi teknik pengajaran saya untuk menarik minat mereka fokus di dalam kelas. Terutama melibatkan matematik dan mekanik, sungguh mencabar.....Adoi kita pun fikir macam nak pecah kepala nak bagi diorang paham betul-betul..

Jangan hendaknya meniru, macam bawah ni tertangkap semalam sebab meniru. Dashyat gajet budak sekarang macam Detektif Conan hahaha. Mana tau masa akan datang, ada jam budak boleh tembak pengawas peperiksaan dan pengawas pula bole pengsan atau tertidur hahaha jadi senang ler kerja diorang nak meniru!!



Peace.......

No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024