Thursday, November 28, 2013

Meninjau Kajang - Symphony Residence

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Setelah balik dari kursus Catia, 15 November saya ke Pejabat Pos Seremban untuk pos BVSM dan kemudian bawa anak-anak makan KFC di Seremban. Usai makan kami terus masuk ke LEKAS untuk ke Kajang. Exit Semenyih betul-betul di hadapan sedikit simpang Klinik Kesihatan Kajang ada satu property under construction di situ.  Confius sebab kata Kajang tapi sebenarnya dah masuk Semenyih. Ni confirm poskod dia Semenyih, bukan Kajang.

Tujuan kami ke Kajang adalah untuk meninjau sebuah projek under construction di Symphony Residence yang terletak berhampiran Bandar Teknologi Kajang. Kondominium ini dijangkakan akan disiapkan pada 2015 dan pejabat urusan baru sahaja dibuka untuk orang ramai di tapak pembinaan tersebut. Lengkap dengan gym, sekuriti, kad akses, swimming pool dan parking kereta berbumbung.






Ada 3 jenis unit yang mempunyai keluasan yang berlainan. Paling besar adalah 1070 sqf dan 1050 sqf. Basic unit tiada perabot tapi harga memang dikira mampu milik sesuai untuk duduk sendiri bersama family. Anggaran harga ialah 360K sebelum rebet dan diskaun bumi.  Ada 18 tingkat dan setiap tingkat akan meningkat RM2000. Untuk booking hanya perlu bayar Rm1000 sahaja. Ada ejen yang sedia untuk membantu mengira komitmen anda jika berminat dengan unit tersebut. Tiada DIBS, tetapi harga ini memang 'affordable' bagi keluasan kondominium. Jadi katakan tingkat pertengahan selepas rebet dan diskaun bumi harga dalam sekitar RM319k sahaja. Jadi komitmen anggaran dalam RM1500 per month


Perancangan akan datang untuk dibangunkan oleh developer. Bangunan kedai dan Mydin sudah siap dan beroperasi.

Di hadapan tapak SR itu ada satu bangunan pasaraya Mydin yang hampir siap 90% dan dijangka beroperasi pada bulan Disember. Memang agak dekat dengan exit lebuhraya LEKAS dan SILK. Saya difahamkan untuk non bumi unit sudah habis, yang tinggal hanya bumi unit sahaja. Ada seorang Chinese beritahu Symphony Residence belum lagi dilancarkan tetapi hampir separuh sudah dibeli dan di bawah dia ada 10 orang masih beratur menunggu untuk dapatkan unit. Jadi dia mengharapkan ada unit yang tak lepas loan untuk diambil. Ini adalah fasa pertama, fasa kedua disasarkan lancar 2014 dan yang ketiga ( siap dengan shopping lot) pada 2015. Jadi akan ada peningkatan harga fasa2 yang seterusnya.

So itu yang saya dapatkan sedikit sebanyak maklumat tentang Projek Symphony Residence di Kajang dan kongsikan di sini. Jadi terpulang, tepuk dada tanya kalkulator anda yek. Peace!



No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024