Thursday, November 20, 2014

Sakit lama kembali!!

Serius!! Aku dah lama tak kena sakit ni. Last time aku kena masa nak bersalin Qaireen Shafiyyah. Itu hampir 6 tahun lepas ahaks!! Korang nak tau aku sakit apa yek?? Aku kena hemorrhoid a.k.a buasir dah... Dulu masa pregnant Qairren dah masuk 35 minggu aku kena masuk wad, sebab sakit ini lah. Itu sejarah yang paling teruk sepanjang aku kena. Tahap tiga pulak tu. Sebab kandungan dah besar dan berat lalu menghimpit ke bawah usus. Jadi terjadilah buasir, punya azab nak tunggu bersalin. Hanya Allah dan aku sahaja yang lebih mengetahui..

Lepas bersalin ada followup dari klinik surgical selepas sebulan post-natal, untuk appoinment operation buang. Tapi aku escape, cabut tak pegi pun!! Hahaha aku memang penakut bab2 kena operate ni, memang nak elak (tapi ditakdirkan aku kena juga operate Cesarean masa lahirkan anak kedua...ceh).

Throwback 2009. 
Berapa banyak bekalan ubat daftlon aku dapat dah!


Tu dia appointment surgical clinic aku kena pi...
tapi aku tak pergi... penakut beb!


Banyak juga doktor bagi bekalan ubat, berkotak2 DAFLON dan syrupLactulose untuk aku makan masa berpantang. Kemudian lama dah aku tak kena. Bertahun2... ingat dah ok. Tup2 minggu ni kena balik. Ada sebab aku terkena semula. Aku lack of fiber beberapa hari. Dua hari aku lupa amik hidangan fiber, tak minum Lacto Fiber. Lepas tu makan pedas (aku rasa tak pedas mana pun). Tapi paling utama, aku hypertension campur stress bekerja dan mengendalikan aktiviti kehidupan, DARN akhirnya stress tu menyumbang inflamation vein-pembengkakan saluran darah seterusnya tercetus hemorrhoid. Itu yang paling aku setuju kalau terkena sakit ni. Skala 8 dari 10 aku kena adalah berpunca dari stress terutama masa aku bujang dulu.. Hmmm gamaknya aku tak stress pun selama 6 tahun ni, hebat tak hahahadoi...

Daflon 500mg.
Makan dia kena teratur, makan 6 biji untuk 3 hari lepas tu 4 biji untuk hari seterusnya dan 2 biji slepas beberapa hari. Cara makan ada tulis kat kotak tu... 

Ingat buat biasa jer harap2 ok macam biasa. Tapi tak de perubahan, terpaksa aku pergi farmasi cari ubat DAFLON. Mahal betul pil ni, harga sekotak RM50.00!! Ayah aku pun ada bagitau dulu, ubat ni mahal. Aku dapat free jek dari hospital kerajaan masa bersalin dulu.....Ubat ni je aku percaya, yang sapu2 ker supplement aku tak nak. Sebab dia dah berkaitan dengan saraf darah, jadi kena juga amik ubat untuk dalaman. 


Daflon can cure the inflamation in vein. 

Alhamdulilah makin baik, solusi dia kena rehat banyak2 jek. Tak boleh banyak pengerakkan. Tapi aku memang nak bergerak sana sini bila dah kerja. hehehe semoga baik berterusan sampai bila2. Tak sanggup nak hadap betoi sakit ni :/

P/s: Stress nak hadap audit SIRIM ke punya pasai? aku terkena tempias huhuhu. 

14 comments:

  1. Assalam. Betul tu sis. Ubat ni banyak bantu saya dgn Allah. Alhamdulillah buasir saya mengecut dan hingga kini masih elok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, ubat ni bagus. harga dia pun boleh tahan :)

      Delete
  2. Salam..nk tnya sepnjang mkn ubat ni ada kesan sampingan tak, mcm cirit birit ke..sbb sy pn buasir tahap 3, nk GI tandas pn rasa takut.

    ReplyDelete
  3. Tgh menderita skrg....punca angkat polibag cabai 10kg huhu mujur ade daflon bulan 12 ri tu...naseb bek tk xpiyed lg....uuuuu

    ReplyDelete
  4. Sedang menderita sekarang. So raya di atas katil saja. Nak tanya, perlu tolak ke dalam utk masukkan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan je. ikut arahan berapa biji dalam sehari bergantung tahap keseriusan. kena dapatkan nasihat doktor atau ahli farmasi.

      Delete
  5. Lama tak nak boleh baik. Hilang dia punya denyutan tu? Brape hari ye. Huu

    ReplyDelete
  6. Sy pun baru beli baru mkn 2tablet..nk tanya sekotak ni adakah membantu utk hilangkan sakit buasir ni?

    ReplyDelete
  7. Apa kesan untuk masalah paru paru saya.. Chronic obstructive pulimonary disease. .Apakah ianya tidak terganggu. .Setakat ni sy baru makan 2 tablet. .

    ReplyDelete
  8. Saya pun tahap 3....satu kotak boleh sembuh ke

    ReplyDelete
  9. Sy xtau tahap apa sy skrg ni .. tp sedang menderita buasir berak berdarah .. Allah fobia betul nk masuk tandas ..

    ReplyDelete
  10. Ubat ni boleh ke utk ibu menyusu?

    ReplyDelete
  11. mmm saya pon sama dolo pernah alami mcm ni 10thn ada jg ni saya xkena .. ni dtg lagi.. ubat daflon ni saja saya mkn ..tupun gugle saja.. memang ubat ni mahal.. ni skrg kena lagi aduh x senang duduk saya. tau.. nak duduk atas tilam saja lembut2.. tp skrg ni xtau stage berapa.. berak xdalah berdarah. to mcm kluar tu. pedih sikit.. biasa org kata tolak masuk je .. tp pedih mc. gini saya basuh air garam je. syukur hilang pedih sdh. esok nak beli daflon semoga tpt mebantu saya.. kecutkan buasir saya..

    ReplyDelete

Trade in Filter Cuckoo baru 2024

Dah lima tahun Iris ni berkhidmat dari 2019. Diam tak diam sekejap je masa berlalu PKP lagi Tecnichan datang bukak untuk tukar penapis baru...