Thursday, December 19, 2013

Kursus Design- Solid Thinking

Baru habis Kursus Catia saya ada ceritakan di sini, dapat lagi satu kursus training software baru- SOLID THINKING! Wow, bunyi macam satu kaedah atau cara untuk memikirkan rekaan 3D je kan. 10 orang lecturer kena pergi belajar termasuk aku (peserta pompuan yang tunggal ceh!!). Kena tangguh kelas lagi.

Software ni baru dikeluarkan daripada US since 2009 sebab kami tak pernah dengar pun. Dan Politeknik PD adalah poli yang pertama mengunapakaikan perisian ini.

 So macamana software ni, saya rasa lebih kepada designer.
 
Ruhil sebagai trainer @ Pegawai Pemasaran di ORS Company (supplier software ini)

 Contoh brake pad ni kita boleh ubah design kepada pengurangan 30% daripada pengunaan material tanpa menjejaskan load yang boleh diterima pada design itu.


Bila 'generate' akan terhasil satu design baru yang menepati kehendak kita.


 Comtoh yang lain. 

 jadi kalau tengok design ni confirm teringat pada Staduim Olimpik di Beijing-


 Birds Nest Building!!

 
TADAAA!!!
Mimpi indah pada arkitek, tapi mimpi ngeri pada jurutera huhu!!


 Boleh letak background pada design yang kita telah buat. Traner ni En Khairul memang pakar design. Kagum aku dibuatnya hahaha!!

Hah, dari kosong jadi lokasi atau tempat yang kita boleh pilih dari 'library' software. 

 Belajar sedikit demi sedikit. Cuma tak best adalah komputer kat makmal cad cam tak dapat support sangat perisian ni. At the end, jadi lembab giler kalau nak generate sesuatu produk.

Cheer up guys!! hehehe.

 Dua hari jer kursus, kalau nak lagi kena taining in the house dekat company dia. Sapa2 berminat boleh isi borang untuk pergi hahaha.

Adios geng....


No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024