Saturday, September 20, 2014

Projek Akhir Student sesi Jun 2014

Hari Khamis lepas adalah perbentangan akhir untuk projek pelajar semester akhir di JKM. Hari ni jugalah dua kumpulan bawah seliaan aku present paper dan projek diorang. Sem ni agak teruk sikit. Pelajar jarang datang jumpa bila dah masuk separuh semster.

Aku pula yang kena keep track diorang. Kadang2 bila jumpa, balik bwk perkara yang sama jek. Sedangkan perlu ada progress juga memandangkan masa dah suntuk.

So bila present aku sebagai penyelia baru pun dapat tgk projek yang diorang buat haih...


ada problem, bearing rosak dan shaft patah sebelum ini.


Kalau aku tengok pun memang takde yang istimewa, tiada inovasi di situ. Sekadar menambah basikal bukan lagi memudahkan tapi lagi susah nak tarik mesin rumput daripada menolak. Mesin pun beli, bukan built in, no wonder tetiba group pelajar nak tmbah basikal last minute. Sebab nampak sangat takde pape pun yang mereka contribute untuk projek. Besi penyangkut dikimpal melekat kekal. Jadi susah nak simpan sebab terlalu panjang, sepatutnya penyambung boleh sambung guna klip sahaja. 


Next group ni pasal keselamatan kenderaan motor. Awal semester lepas, plan lain. Masuk sem ni jadi lain, lepas tu abis cuti semester nak tukar jadi lain. Dan bila present last sekali jadi perkara lain. Adui, macam2 lah. Aku rasa kerja diorang buat tu macam seminggu punya perancangan. Bukan untuk setahun. Analisa pun langsung tiada. 

Sesungguhnya aku memang sampai tahap give up dan malas nak ambil alih projek kalau student tak nak dengar kata. Nak ikut kepala mereka sahaja. Jadi penyelia projek kena banyak bersabar...adui. Geram dan penat kita ckp itu dan ini, tapi tiada perubahan.



No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024