Tuesday, January 18, 2022

Cari Barangan Elektrik untuk Rumah Baru.

       Sesudah selesai dapat kunci rumah dan buat check defect, kami terus call Anuwar untuk buat sedikit renovation, pasang jeriji dan buat kabinet dapur. Memang aku dan husband akan pilih si Anuwar ni sebab dia buat kerja memang laju! Janji masuk duit, kerja akan jalan hm konsep dia macam tu. Rumah kami yang sebelum2 ni memang kami guna khidmat dia je di sekitar Seremban. 

Tengah ukur untuk buat kabinet dapur. 

Hah baiya, kira-kira. Berapa ler kos nak terbang buat itu ini huhuhu!!

Cuma leceh sikit lah nak buat kerja ni, sebab apartment kan. Banyak juga prosedur dia, aku kena daftar nama dan pekerja kontraktor untuk access masuk. Lepas tu kena bayar deposit dan sewa bayar roro dengan pihak pengurusan. Dan leceh jugalah bagi Anuwar ni nanti angkut barang-barang dia bawa naik guna lif. Kalau rumah landed jer kan senang, boleh jer parking depang rumah, hah campak2 jer batu dan simen depan dan belakang rumah nak buat kerja kan!!

Nak pasang jeriji dan tinted pun kena ikut spesifikasi daripada pihak pengurusan. Mesti seragam. Tak boleh corak lain-lain. Adoii leceh noh!!

Ok, lepas tu kita cari barang-barang elektrik. Cari kat Thye Hin sahaja. Sebenarnya aku cari barang untuk kegunaan rumah sendiri hehehe sebab aku nak switch barang elektrik kat rumah tu ke rumah kat Safira ni. Macam mesin basuh dan peti ais kat rumah kami masih ok, tapi mungkin sebab anak-anak dah membesar, jadi kapisiti tu pun perlulah dibesarkan lagi huhuhu. 

Sebenarnya dah lama aim nak cari mesin basuh front loader, tapi harga dia memang letupan!!
Ni untuk basuh jer, bukan termasuk dryer. Sebab kami masih mampu lagi nak sidai dan jemur baju kat ampaian hahaha!! 

Aku pernah cerita pasal beli mesin basuh baru kat rumah kami beberapa tahun lepas. Jadi mesin basuh ni kami angkut bawa ke rumah di Safira ni. 



Kau tengoklah 10kg sahaja, lepas tu tak boleh basuh cadar berat2 atau toto. Lecehlah pulak hmmm. 
Beli mahal-mahal lepas tu tak fully swing nak basuh macam - macam tu. Lepas ada setting suhu pulak. Nak air suam ker atau air panas, wou!! 

Ni lah mesin basuh pilihan kami akhirnya. Harga diskaun sempena Tahun Baru Cina ni. Besar dowh! 
Ish. Risau pulak muat ke tak nak letak kat dapur ni nanti. 

Akhirnya pilih beli juga mesin basuh top loader. 14kg. Jenama Panasonic. Kapasiti hampir dua kali ganda dari mesin basuh lama kami hehehe!! Tapi puas hati kan, boleh basuh cadar berat ker toto dalam tu . Tak kuasa beli mahal tapi pakai sekadar basuh pakaian saja. 


Harga asal dia sebelum diskaun. Oklah, harapan kau lepas basuh nanti pakaian atau kain tu akan bau wangiiiiii. 


Besar bin dia, boleh basuh kain yang tebal2 dan berat kan. 
Ini pun kalau tak husband aku nak amik 20kg punya! Aku terkejut giler, nak basuh budak ke apa dalam tu?!!

Lepas tu cari peti ais pulak. 

Peti ais kat rumah kami husband beli di Sarawak masa aku dapat posting ke sana tahun 2008. Sampai sekarang masih ok, sangat bertahan yelah dari Sarawak pindah ke Semenanjung bawa naik kapal. Jadi oklah peti ais tu dari kahwin sampai anak dah tiga, masih berfungsi dengan baik. Jenama panasonic juga. 

Bagus freezer dia, kosong dan lapang! Untuk ais dia asingkan bekas tu, tak build in sekali dalam part ni. 

Inilah puncanya, sebab aku nak tukar semata-mata nak freezer dia di bahagian atas. Sebab peti ais lama freezer dia kat bawah. Ya dah makin tua2 ni tak larat nak bongkok tunduk selongkar freezer kat bawah tu hah! Lepas tu peti ais lama takde lampu kat bawah tu, jadi gelap tak nampak. Meraba-raba cari ikan ker daging alahai. . . 

Ni bahagian comparment bawah, rasa biasa je sama standard macam peti ais lain. Aku tak amik saiz besar-besar pun sebab tak suka nak simpan stok banyak-banyak. Nak isi penuh2.

Peti ais ni kadang-kadang boleh tukar jadi stor untuk simpan makanan yang tak makan lama-lama dia pun expired!! Jadi beli je barang yang perlu untuk makan dan masak dua tiga hari jer. Habis, pergi beli lagi kat kedai. Jadi jangan malas ya. 


Beli microwave jenama Sharp, harga dia RM250. Kapasiti 20 liter. Oklah. 

Lepas tu cari hob dan hood. Aku cari jenama Milux. Kira brand yang sama masa beli untuk rumah di Sendayan. 

Harga dia tu harga combo, sekali pakej hod dan bob. Oklah, murah kan. 

Kipas siling pulak jenama panasonic dan KDK dah abis!!
Aku cari dua cawangan TYT, dua2 memang takde. Kena lepas cuti Tahun Baru Cina katanya. Adoi kecewanya. 

Tak boleh nak tunggu sebab nanti Anuwar nak kena pasang sekali dengan lampu. Jadi amiklah jenama mana yang ok dan ada. 

Morgan pun ok kot. . .Kipas untuk bilik tidur sahaja. 

Ok selesai beli dan bayar. Lepas tu bawa balik, nasib baik muat masuk dalam kereta. 

Peti ais dan mesin basuh nanti diorang akan hantar sebab aku nak minggu depan bukan sekarang. Aku tak sempat nak kemas-kemas lagi. Lepas aku cerita pulak pasal pembelian perabot untuk rumah baru pulak, ok bai...




























 

No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024