Friday, January 7, 2022

Melupuskan Perabot Lama Rumah Kami

Rumah kami ni ada simpan perabot lama yang dibeli masa kerja kat Sarawak. Jadi perabot yang ada ni tak pakai dah. Tapi kami masih simpan lagi sebab puncanya kami tak tahu nak lupus macamana. . . Contact kedai perabot terpakai pun diorang tak nak sebab teruk dah. 

Jadi biar je dalam rumah ni sejak kami pindah masuk ke rumah baru. Adalah juga kami betulkan sebab patah sana, tercabut sini. Maklumlah anak2 kecil, siap ada main sorok-sorak dalam almari dan drawer pun ada, alah alah alah. . .



Kabinet tv ni dah terkeluar habuk-habuk kayu dia. 

Bulatan-bulatan merah tu, itu adalah kesan gigitan oleh Ilhan Wafiq  6 atau tujuh bulan masa tu. Time tu gusi dia gatal nak tumbuh gigi. Sebab dia baru pandai memanjat dan berdiri maka  habislah bucu-bucu rak tv tu dia gigit-gigit macam tikus huhuhu. . 

Dan bahagian atas rak ni telah menjadi mangsa curahan pelbagai air susu dan minuman oleh budak-budak sampai jadi kembang hah!! 

Alamari berlaci ni dulu telah menjadi tempat Qaireen dan Umar menyorok, 

Aku rasa husband dah betulkan, paku banyak kali. Akhirnya sampai dah hayat dia jadi senget benget dah macam tu. 

Beli drawer baru dari IKEA untuk gantikan drawer lama ni. Sudahnya jadi tempat letak longgok barang-barang pulak. 

Almari baju ni bagi kat bilik anak-anak laki, tapi macam tak praktikal pulak. 

Diorang ni sesuai pakai drawer je. Almari terbuka macam ni simpan habuk je. Dan tilam kat belakang tu nak lupus macam besar dan berat sangat. Kadang-kadang kalau adik aku datang tidur kat rumah kami, tilam ni dia tarik buat tempat tidur dia. 

Hah ni katil aku baru beli sebelum aku bersalin Ilhan Wafiq. Baru nak masuk 7 tahun. Tapi dah bukak dan letak kat tepi bilik tak mau pakai dah. 

Punca nak lupus, sebab tikus suka sangat buat sarang kat katil ni. Banyak kali wei. . . Aku pantang betul kalau tikus datang buat sarang kat rumah, menyirop darah. Geram punya pasal last2 lupus je lah katil ni. Fed up dibuatnya! Haha marah kat tikus, katil terus nak buang kan kan kan :(



Nak lupus pun masalah, try contact lori dalam FB dan web untuk lupus barang.
 Dari KL charge RM350 huhu. Lepas try kat area PD. Pun charges RM350!!

Huhu banyak juga duit nak bayar, dah ler semata-mata  nak lupus buang perabot je. Bukan dapat barang tapi buang barang, duit kena keluar banyak pula huhu, dilemma aku. Tulah punca simpan bertahun-tahun kan. Lepas tu nak lupus sesuka hati nanti jadi masalah sebab rumah taman kan. Tak pasal2 kena saman kalau buang atau bakar perabot-perabot ni. 


Akhirnya aku contact Majlis Perbandaran Nilai, nak lupus perabot. Harap boleh bantu. Dia bagi nombor SuperVisor yang kendalikan bahagian tu. Aku call, SV tu suruh mesej alamat rumah aku. Lepas tu dia senyap jer. . tak balas apa2 ko?!

Dua hari lepas tu, pagi tu tetiba dia call " akak, barang2 nya kat mana ya? Saya kat depan rumah ni!!"
Lah mana lah aku tahu dia nak datang pagi tu, so aku minta ambil hari lain sebab aku nak susun dulu kat luar. Dia hanya kutip di luar rumah sahaja ya. Jadi kena susun siap2 di luar rumah senang pekerja dia nak ambil masukkan dalam lori. 

Malam tu apa lagi kami anak beranak ler kemaskan barang bukak semua dan susun depan rumah. 

Kita bukak drawer tu part by part dia. Kalau seketul macam tu payah nak bawa keluar. 

Gigih hah  kami sampai tengah malam bukak skru semua bahagian dan leraikan yang mana kami mampu. 

Sebab nak mudahkan pekerja MPN tu angkut barang-barang nanti. Takut lori dia tak muat sebab dia cakap besok datang sengan lori kecik sahaja. 


Ikatlah bagi susun, tak berterabur depan rumah. 

Perabot besar2 yang kami tak mampu leraikan kami letak depan tepi rumah sahaja.

Dua tilam ni tak muat dah timbun depan rumah, kami letak kat dalam tu. 

Aku rasa dah macam rumah mangsa banjir je, longok2 perabot depan rumah nak dibuang huhuhu!!

Tengahari pekerja MPN tu call aku bagitau dia dah ambil semua termasuk tilam-tilam sekali kan?? Hah amik tilam tu, kami dah tak muat nak letak keluar. Pagar pun kami tak kunci sebab nak bagi dia ambil barang tu. Kita faham diorang tak berani masuk sebab takut nanti kena tuduh curi barang. Inform lah kat jiran-jiran dan security guard yang lori MPN akan datang nak ambil barang.

CLEAR betul, tiada yang tinggal. Rasa fuuuh lega. Tak payah keluarkan duit pun nak lupus barang-barang ni cuma kena tahu saluran yang betul. OO baru tahu macam tu caranya. Tak sia-sia kita bayar cukai taksiran kat Majlis Bandaraya Seremban kan hahaha!! 

Alhamdulilah Allah permudahkan segala urusan. 


2 comments:

  1. Kami pun kalau ada bulky items nak buang call MPS.
    Natnti diorg datang collect.
    Apapun legakan, rasa lapang bila dah buang barang-barang yg dah rosak/tak guna dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, sy pun baru tahu. Kalau tak simpan peram lama2 tak tahu nk lupus mcm mana. Lega sesangat kan :)

      Delete

Ramadhan 1445 Tahun 2024