Wednesday, September 30, 2015

Bersalin Normal Vs Bersalin Cesarean

Ikutkan dua2 situasi ni aku pernah alami, anak pertama bersalin normal dan anak kedua bersalin secara pembedahan. Anak sulung terlebih due date. Anak kedua terawal pulak sebab emergency operation T_T. Dua2 anak ni no ic dah jadi orang Sarawak dah. Sebab lahir kat sana.

Pengalaman bersalin normal

Anak pertama, Qaireen Shafiyyah lahir tahun 2009. Kira dah terlebih hari. Dalam perkiraan aku macam terlebih seminggu. Lagipun aku pun tak ingat tarikh last period jadi main agak2 sahaja...  Dah masuk wad pastu kena balik rumah sebab tak nak bersalin lagi hahaha. Tapi lepas sehari tu baru bersalin. Itu pun bila air ketuban dah pecah.

Waktu bila? Kebetulan tarikh jatuh 31 Januari iaitu tarikh lahir aku sendiri. Lepas jam 12 malam aku masuk tidur lepas borak2 dengan mak ayah,  kebetulan mak dan ayah dah ada di Sarawak sampai awal. Tidur tak sampai 15 minit tetiba aku terdengar bunyi  "pop' . Check tengok selimut dan tilam basah. Terus kejutkan suami bagitahu air ketuban dah pecah. Cergas dia bangun, start kereta terus. Lagipun barang2 semua memang dah standby dalam kereta terus bawak ke SGH (Sarawak Government Hospital).

Tapi kebetulan time tu wad penuh, jadi aku tak masuk wad! Terus tunggu di dewan bersalin. Katil pun tak de. Duduk menunggu atas kerusi T_T... Bayangkan selepas buat CTG, sakit contraction makin kerap. Dugaan. Aku hanya mampu istigfar banyak2 sahaja sambil duduk kepala diletakkan atas tangan di penyadar kerusi. Sekejap2 tangan aku tu tutup telinga sebab masa tu terdengar jeritan dan pekikan ibu2 yang tengah tahan sakit atau meneran. Kebanyakkan mereka non muslim, jadi tiada segan silu nak meraung2 sakit.

Bila contraction makin kerap dalam selang 5 minit, doktor masukkan ubat buang air besar. Nak bersihkan kolon kot takut2 nanti kita teran2 terberak pula huhuhu. Lepas tu aku cakap nurse aku rasa dah nak terberanak dah. Mintak baring sebab pinggang aku dah lengguh duh... masa tu pintu dah terbuka 6cm, jam 5 pagi...  So ready lah untuk push. Silap aku, dari awal aku tak belajar pun macamana push atau teran. Bila main push sebarangan, tenaga pun cepat abis T_T..

Dekat setengah jam, aku dah hilang tenaga, badan pun dah lemah. Aku cuma mengeleng2 kepala saja pada nurse. Masa tu ramai pulak doktor dalam dewan itu. Menjerit2 mereka bersorak panggil nama aku suruh aku push lagi. Gamatnya. Last2 aku tarik nafas dalam2,  ni jela last aku boleh nak teran. Dengan tenaga berbaki tulah aku push abis2. Sebab lepas ni confirm aku tak terdaya dah nak buat pape lagi. Pasrah jelah. Sampai sekarang aku masih terbayang lagi nurse amik gunting untuk buat episiotomy. Bab ni aku dah baca awal dah jadi dah ready, cuma sakit dia tak terlawan sakit nak beranak wei... T_T.

Akhirnya lahirlah anak sulung kami Qaireen... berat dia 2.9kg jer. Tarikh lahir kami sama. Nurse angkat dan tunjukkan pada aku bagitau "anak perempuan kitak..."... Aku cuma mengangguk saja. Pastu sesi jahit pulak, dah letak ubat bius pun rasa sakit bila kena jahit. Masa tu kaki aku mengigil2 dah, badan aku mengeletar...sebab penat, sejuk gila dan sakit macam2 rasa huhuhu. Bila selesai jahit dan bersihkan semua aku pun terlelap dalam dewan tu sementara tunggu wad kosong. Tak sedar pape pun sebab penat... sedar pun bila diorang tolak katil masuk wad.

Besok tu hah barulah korang akan rasa seluruh badan terutama leher dan bahagian belakang rasa sangat2 lenguh dan tegang sebab proses teran habis-habisan tu hahaha. Rasa urat leher tegang nak toleh kiri kanan pun payah. Memang sebab tu patut kena pantang dan berurut, kalau tak masuk angin lagi teruk huhuhu. Rasanya aku dah rasa berjihad dah bila beranak ni tak payah nak ke medan perang lagi.. Tapi bersalin normal ni dah boleh bangun dah, boleh dukung dan susukan anak.


Qaireen Shafiyyah. 
Hmmm bila tengok Qaireen aku ingat macam ni ler aku time kecik2 dulu, sebab tarikh lahir kami sama kan hahahah!


Bersalin Secara Cesarean 

Selang setahun lepas tu, aku pregnant anak kedua, Umar Shafiy. Tarikh jangka lahir hujung bulan Jun 2010. Tapi aku terawal tarikh sebab kes kecemasan. Tak tahu lah istilah perubatan cemas dia macamana cuma bila check up scan 38 minggu, doktor suruh aku terus ke hospital. Puncanya bila detect kandungan aku 'breech' dan uri dia berada di bawah. Doc cuma cakap "ooo ini bahaya2, you mesti masuk hospital cepat2! I akan buat surat reference supaya you boleh terus emergency operates!"... GULP! aku telan air liur, tak pernah aku jangka aku kena buat operation pun!! Wargh stress, aku terus jadi takut T_T

So sebelum ke hospital, aku sempat makan dulu dengan husband. makan pun takde selera, tapi kena telan juga sebab aku tahu lepas tu aku akan berpuasa untuk operation. Lepas magrib baru aku ke hospital. Qaireen kami tumpangkan di rumah member kami yang sama2 kerja di politeknik. Sebab mak aku tak sempat datang lagi sebab tiket flight dia booking dekat tarikh due date aku.. Mujur member pun ada anak sebaya dengan Qaireen jadi ada geng nak bermain.

Macam biasa, bila tunjuk surat rujukan aku terus masuk dewan bedah, tak masuk wad dah. Kira aku ni dah potong barisan ibu2 lain yang sedang menunggu untuk operation huhuhu. Memang sudah doc scan dan terus prepare untuk emergency operation. Sempat lagi aku request " Doc, kamek boleh bersalin normal ka?" aku dah takut hahaha. Aku tak ready nak kena operate. Minda aku dah celaru dah.. Doc cakap tak boleh, kalau masukkan ubat untuk lembutkan rahim pun tak dapat sebab dengupan jantung aku sangat laju!! Laju sangat mana tak nyer aku ketakutan nak kena operate T_T

Banyak kali dia pesan suruh aku rileks, jantung aku laju cepat sangat. Aku rasa jantung aku macam nak melompat keluar huhuhu. Selawat banyak2 mintak tenangkan hati ni... Pukul 3 pagi aku dibawa masuk dalam dewan bedah. nak cucuk masukkan epidural kat tulang belakang pun amik masa. Adoiii beberapa kali doktor bius cucuk2 tulang belakang aku cari saraf tapi tak jumpa. Sampai lenguh aku duk bongkok masa nak bius tu.

Lepas selesai bius, barulah sesi bedah bermula. aku tak rasa pape. Terkebil2 mata tengok lampu atas dalam dewan bedah tu... Sekali sekala rasa juga perut digoncang2 huhuhu. Lepas tu rasa satu tangan menarik kandungan aku keluar dari rahim. Tapi baby macam senyap jer, tak menangis. Cepat2 nurse bawa ke belakang, bersihkan dan sedut dalam mulut baby guna tiub. Lama juga senyap, dalam 3 minit baru aku dengar baby teriak. Menangis. Lepas nurse pun bawa tunjuk kat aku. "baby boy yek..." Aku macam biasa cuma mengangguk saja. Tak leh buat apa2 sebab dah bius, terlentang terbaring jelah.

Lepas operation, memang tak dapat bangun lagi, badan dan kaki rasa kebas je. Kalau cuit2 kat peha deria rasa tak de apa2 pun. Sudahnya bila balik wad tak dapat nk bangun dukung dan susukan baby. Masa tu aku ingat Umar dah nangis nak susu, sebab dia kehausan. Tapi cuma boleh pandang jek. Nurse memang takde sebab masing2 sibuk. Badan aku macam lumpuh seh... Last2 ibu sebelah katil aku baik hati tolong dukung dan suakan air masak ke mulut Umar.

Tapi lepas tu nurse akan paksa kita untuk bangun bergerak, tak bagi chance baring saja...  sebab jika tidak bergerak risiko berlakunya darah beku dan bahayakan nyawa. Bila ubat bius perlahan2 hilang masa tu rasa sakit kena bedah barulah terasa T_T. Sakit? Ala kalau terkelar jari dengan pisau pun dah rasa bisa berbisa inikan pula belah tang perut tu. Berlapis2 kulit perut dia belahkan. Confirm lah sakit kan....Aku pun tak berani nak tengok video orang yang operate cesarean ni.

Time beranak memang tak sakit, walhal tak rasa apa2 pun sebab bius punya pasal. Sakitnya mula terasa lepas dah operate. Tapi amik seminggu barulah rasa ok. Tapi sekurang2nya 3 tahun untuk pulih sepenuhnya. Kalau korang angkat berat, tak kira menyapu atau mop lantai akan terasa sakit jugak berdenyut2 tempat kena bedah tu. Sebab tu doc suruh plan elakkan pregnant dalam 2 tahun selepas pembedahan....

Umar Shafiy. 
Lahir 18 Jun 2010. Awal 2 minggu dari due date. 




Buah hati kami, semoga membesar menjadi anak yang soleh dan solehah.

Itulah serba sedikit pengalaman aku boleh share setelah lalui dua2 proses kelahiran ini. Bila checkup kandungan anak ketiga ini ini di hospital, aku setuju untuk lahirkan secara normal jika tiada komplikasi. Semoga Allah permudahkan proses kelahiran ketiga ini. Lindungi aku dan bayiku...amin ya raab... 



No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024