Thursday, September 10, 2015

Menabung untuk pendidikan, bukan dengan PINJAMAN

Kecoh minggu lepas bila PTPTN datang 'mula menyerang" penjawat awam yang tidak membayar lagi pinjaman pendidikan mereka. Wah, sekarang diorang dah atttack kat pekerja gomen yek melalui pengarah Institusi masing2. Nak dilaksanakan pemotongan gaji. Senang cerita, PTPTN dah jadi macam taboo... menakutkan jer...



Alhamdulilah, minggu ni kami sudah selesai menguruskan tabungan pendidikan untuk anak-anak melalui dana pendidikan I-Iqra Takaful Great Eastern. Sebelum ini aku dan suami menyimpan melalui akaun mereka di Tabung Haji dan pelan Pru My Chid (Prudential). Tapi disebabkan pelan Pru My Child adalah pelan konvensional (kami sepakat untuk mengambil bahagian islamik sahaja selepas ini) maka kami nak tukar kepada pelan takaful. Tapi pihak Prudential tidak galakkan kerana ianya akan mendatang kesan negatif pada ejen terutama prestasi dan komisyen mereka. Gitu...

Abis yang kitorang bayar ni diorang tak fikir pulak??



Akhirnya kami pilih surrender sahajalah dan tukar kepada pelan pendidikan Takaful Great Eastern. Bagusnya dana ini, jangan harap ko nak keluarkan duit tu atau usik itu sampai tempoh matang. Jadi selamat ler duit tu duduk diam2 sahaja sampai umur anak lepas 18 tahun!

Tujuan buat tabungan ini aku tak nak anak2 mengambil pinjaman pendidikan yang ditawarkan oleh mana2 pihak yang akhirnya akan menjerut dan cekik diri sendiri nanti. Hidup lebih mudah dan tenang untuk diuruskan apabila tiada beban pinjaman pendidikan. Sebab aku memang tiada hutang pinjaman pendidikan, dapat biasiswa KPM masa belajar diploma di IPTA.

Pengalaman aku, aku target sambung belajar peringkat degree selepas sah jawatan. Jadi tahun 2005 aku mula posting bekerja di utara tanahair dengan bayaran duit gaji RM1250 sebulan. Mula RM100 sehingga meningkat RM500 simpan di ASB, lagi RM350 bagi pada mak ayah, dan bakinya aku jimat2 belanja untuk makan dan minum.

Utuk berjimat, aku pilih tinggal di kuartes bersama housemates. Cukup bulan bila gaji kami akan contribute RM50 seorang untuk tabung utiliti dan tabung makan malam. Duit itu setiap minggu kami akan borong barang di pasar malam sekitar pekan dan bandar Kulim (memang dah macam Nepal dan Bangla, tangan penuh beg plastik bila borong sayur, ikan dan ayam untuk stok seminggu). Balik kerja lepas magrib kami terus masak (masak ringkas2 sahaja) bersama2 melainkan jika kami ada aktiviti luar atau penat/malas nak masak hehehe. Kakak kat opis selalu puji kami rajin memasak (hehehe poyo jer) tapi percayalah dengan cara ini memang menjimatkan wang.

Kemudian lepas aku dapat peluang melanjutkan pelajaran ke ijazah 2005-2008 (selepas 3 tahun bekerja) aku hanya bergantung pada tabung simpanan dan gaji separuh yang diberikan oleh majikan. Cukuplah untuk sekadar hidup2. Tiga tahun habislah duit simpanan ASB aku untuk bayar yuran dan belanja beli buku...

Mujur aku tak amik PTPTN. MUJUR!! Padahal aku dah isi dah borang PTPTN tu nak antar dah perjanjian tu. Risau beb takut tak cukup belanja. Last2 minute aku batalkan hasrat, tawakal jelah gunakan duit yang mana ada untuk survive hidup seorang student T_T

ASB yang disimpan hampir RM13k habis sebelum nak graduate (aku simpan untuk beli rumah sebenarnya tapi tak jadi sebab tak cukup nak sara hidup). Alhamdulilah dapat dah degree.... T_T Sebab aku pun dah kahwin sebelum tamat belajar, (cerita di sini) memang duit ngam2 je belanja untuk hidup selepas itu... Tak boleh bayangkan jika aku amik PTPTN sudah tentu hingga ke hari ini aku masih membayar lagi pinjaman tersebut, gulp!! Nasib baik....

Kalau boleh elakkan ler anak2 dari berhuntang dengan pinjaman pendidikan. Kesian mereka...


Why student loans are STUPID!








No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024