Thursday, February 18, 2016

Komisyen dari Nuffnang

Dulu pernah dengar, kalau dari blog pun boleh jana duit sendiri. Aku sangkakan mungkin bila kita buat jualan online confirm akan jana pendapatan kan hehe. Rupa2 nyer bukan, blog ni boleh kita dapatkan komisyen affiliate atau tapak pengiklanan. Jadi aku pun dapatkan tapak pengiklanan untuk blog aku yang tak seberapa ni T_T. Antaranya Sweet Muslimah dan Nuffnang. Tentang Busana Sweet Muslimah ada aku ceritakan di sini.

http://www.hasnyjalil.com/2015/06/komisyen-affiliate-sweet-muslimah.html

Untuk nuffnang, aku mula ambil pada hujung tahun 2014. Sebab aku rasa komuniti Nuffnang ni besar. Tapi mula2 rasa macam lemau sikit hahaha sebab naik dalam dua minggu cuma dapat 2 sen sahaja tau, bukan dua ringgit atau dua puluh sen T_T. Dalam hati biar betul?? Sendu betul.. Tapi lama kelamaan dia naik sikit demi sedikit. Rupanya BE (blog earning) ni bergantung pada traffic dan kerajinan kita update pasal blog kita ni. Jadi nak komisyen lebih, kena rajin lebih. Maksud aku rajin2 update blog lah..Tapi kalau malas nak update dan harapkan komisyen lebat hmm payahlah..  Sampai hujung tahun 2015, aku pun rasa baik keluarkan duit ada untuk simpan kat tempat lain.. dan arini bila aku tengok baki tinggal pun bertambah dalam sebulan sahaja.

Semalam balik dapat surat. Ada check dari Nuffnang. Komisyen setahun yang dari blog aku tak seberapa ni. Kalau blog yang hebat lagilah banyak yang mereka dapat kan kan kan..

Tujuan aku tulis pasal ni bukan nak menunjuk2, nak terangkan bahawa sebenarnya dengan tanpa modal pun kita pun jana pendapatan melalui blog. Kalau hobi kita menulis apakata buat blog. Sambil2 suka menulis dapat juga jana duit sampingan. Macam kita merayau2 jumpa duit syiling bersepah2 kita kutip sedikit demi sedikit, lama2 jadi bukit kan.. Tapi kena rajin update blog lah, baru banyak traffic. Ramai yang jenguk blog kita. Aku pun bukan ada follower, tau lah blog sendu ni siapa nak baca sangat miahahaha. 

P/s: Jangan lupa declare income ni dalam pengistiharan cukai yek 



2 comments:

  1. wow,tahniah...ALHAMDULILAH..REZKI...JALAN2 SINGAH SINI YE...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah, terima kasih. InshaAllah azam nak rajin2 buat blog walking pasni

      Delete

Ramadhan 1445 Tahun 2024