Sunday, June 26, 2016

Buat biskut dahlia

Anak2 sibuk minta ibu buat kuih, siap ada resepi kuih dalam komik Awang Kenit pun suruh aku cuba buat! Biar betul?? Last2 aku cari ler resipi dalam internet resipi yang simple2 πŸ˜‚πŸ˜‚


Antaranya biskut dahlia, kalau harapkan aku beli kuih ke biskut dah siap tak da punyalah. Sebab sejak pindah semnanjung bila raya beli kuih sampai ke raya haji pun tak abis makan sudahnya buang. Membazirr... Kira kental aku tak beli langsung kuih dari tahun lepas lagi T_T. Lagipun saja nak bagi anak2 seronok buat kuih raya, aku kcik2 dulu ingat cmne tolg mak ayah dan mak sedara buat kuih. Samalah dgn husband. Tinggal memori dah semua tu

So aku tolong adunkan sementara husband dengan Qaireen dan Umar tolong cetak dan hias. Resipi ni amik dari internet tak ingat mana satu dah. Berlambak kat dlm internet kan ngeh ngeh ngeh

Bahan A
250 gram butter (aku guna cap anchor salted)
110 gram gula icing
2 kuning telur
1 sudu teh esen vanilla

Pukul adunan kelajuan serdahana, tak payah jadi kembang. Dah sebati pun cukuplah...

Bahan B
115gram tepung kastard
110 gram tepung jagung
160 gram tepung red rose (tepung biskut dpan dia ada gambar bunga rose merah)
Ayak semua tepung ( husband cakap org dulu2 ayak sebab takut ada cicak mati sebab tepung tu semua bubuh dalam guni jer. Batu pun ada.. Ayak!!! πŸ˜•)

Masukkan bahan A dalam bahan B. Ramas2 tepung tadi sampai terbentuk doh. Elakkan doh dari terperangkap dengan udara. Sebab tu tutup doh dengan plastik.  Panaskan oven ye dlm 200 degree dulu beberapa minit.


Jadi dah siap adun, husband tolong cetak, sempritkan biskut guna nozzle tak kisah lah pecah 13 ke 15 ker janji nampak bunga dia keh keh. Hm mula2 kekok juga nak bg bentuk cantik, gebusss kanπŸ˜‚πŸ˜‚

Umar dan Qaireen tolong hiaskan potongan ceri atas biskut.

Yeah dah siap ibu, jom bakar biskut ni....
Bakar adunan suhu 160 degree dalm 20 ke 25 minit. Yang bergantung oven korang lah.h

Ok, dah siap bakar dah. Wah first time buat biskut ni πŸ˜ƒπŸ˜ƒ


Nak bakar ni kena hati2 sikit sebab oven memasing hanya tuan je tau kepanasan dia macmana. Jadi pandai2 sikit adjust huhuhu.

Hah jangan leka, jangan biarkan saja buat kerja lain sekali2 check oven kalau tak hangit camni huhuhuπŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…


Selamat mencubaπŸ˜€πŸ˜€


No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024