Thursday, December 11, 2014

Kursus Montly Spending


Semalam aku kursus. Dan aku rasa ini adalah kursus penutup kot bagi tahun 2014 di Politeknik PD. Kebetulan melihat outlook kursus ni aku pun volunteer isi nama nak pergi (sebab ada orang komplen penat2 anjurkan kursus, panggil penceramah tapi staf politeknik tak nak pergi). Dalam senarai nama ada lebih 20 orang. Yang hadir aku rasa tak sampai pun 10 orang... Yang sepatut pergi kursus tu adalah orang yang kursus tak cukup 10 hari setahun. Tapi diorang tak datang jugak. Orang terlebih kursus ni yang datang bahahaha!

Penceramah kursus. Meja depan dan tempat aku kosong. Aku tercongok sorang2 je duk baris kat situ..


Penceramah dia, Encik Razali daripada consultant Kuntum Teratai. Dulu beliau merupakan seorang pegawai bank tempatan, umur beliau aku rasa dalam 50-an. Anak dia pun dah besar2, En Razali beri information lebih kepada pengalaman dia sebagai seorang banker.



So apa yang diceritakan dalam kursus semua berkaitan tentang belajawan lah. Tak kan resipi nak masak masakan sihat kot... Yang kurang menarik, sebab dia banyak talk, berceramah. Tiada aktiviti bengkel atau discussion group. Aku fikirkan nanti dapatlah tools macam mana nak allocate budget tapi tak de pun. Dia bagi pun terlalu umum... Hm jadi korang kena fikir2lah sendiri.







Banyak juga dia bagi penerangan. Bagus juga lah apa yang diberikan, walaupun aku dah tau sebab pernah pergi yang lebih baik lagi (aku pernah cerita di sini). Tapi yela seminar tu confirm bayaran dia, riban2 juga sebab tu berhari2 kami diberikan macam2 pengisian. 


Tapi yang ni percuma sahaja, aku ulangi PERCUMA! tapi yang datang pun alahai sedih..memang menyedihkan. Patutlah kalau otai2 macam Cik Rohaniah dan Faizul Ridzuan mengeluh. Tiada sambutan. Padahal orang kitalah selalu merungut, bising2 gaji tak cukup lah, rumah tak mampu beli, barang naiklah, minyak naiklah, duit tak cukup nak hiduplah. Ada peluang ni tapi orang tak ambil peduli.

Yang mereka nampak lebih nak ambik tahu game bola, Malaysia lawan mana, menang berapa, kupas strategi macamana kalah atau menang. Agaknya tu memang banyak membantu jihad ekonomi keluarga mereka kot...Wa'allahualam... Lagipun hal orang, aku tak minat nak tahu. Lantaklah..

Au revoir!!


No comments:

Post a Comment

Ramadhan 1445 Tahun 2024